Adviseur moet betalen voor nutteloze verzekering
LEVEN - Een financieel adviseur behoort in het kader van nazorg zijn klant actief en op eigen initiatief te waarschuwen indien de verzekering geen dekking meer biedt, maar wel blijft doorlopen. Deze les is te leren uit de uitspraak waar het gaat om een woonlastenverzekering. Deze verzekering blijft doorlopen nadat de woning is verkocht en de verzekeringnemer zelfstandige is geworden. Volgens de polisvoorwaarden leiden beide omstandigheden ertoe dat het recht op dekking eindigt.
De geschillencommissie is van oordeel dat van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur verwacht mag worden, dat deze de klant hierop attent maakt. De adviseur moet over de periode dat de verzekering voor de consument geen waarde meer had, een gedeelte van de premie betalen.
Reactie toevoegen
Editie
Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid
Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...
Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen
(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...
Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...
Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af
(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...
Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af
(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...
Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument
(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...
Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....
Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond
(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...
Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet
(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...
Kifid: geen dekking voor gemist woongenot
(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...