Adviseur moet betalen voor nutteloze verzekering
LEVEN - Een financieel adviseur behoort in het kader van nazorg zijn klant actief en op eigen initiatief te waarschuwen indien de verzekering geen dekking meer biedt, maar wel blijft doorlopen. Deze les is te leren uit de uitspraak waar het gaat om een woonlastenverzekering. Deze verzekering blijft doorlopen nadat de woning is verkocht en de verzekeringnemer zelfstandige is geworden. Volgens de polisvoorwaarden leiden beide omstandigheden ertoe dat het recht op dekking eindigt.
De geschillencommissie is van oordeel dat van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur verwacht mag worden, dat deze de klant hierop attent maakt. De adviseur moet over de periode dat de verzekering voor de consument geen waarde meer had, een gedeelte van de premie betalen.
Reactie toevoegen
Editie
Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten
(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...
Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade
(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...
Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid
Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...
Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten
De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...
Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af
In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...
Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond
Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...
Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen
(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af....
Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling
(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0029) Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor mogelijk...
Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar
(Kifid-uitspraak GC 2021-1104, bindend) De Geschillencommissie Kifid stelt dat Kifid geen klachten kan behandelen als er geen contractuele relatie tot de verzekeraar...
kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen
(Kifid-uitspraak GC 2021-1101, bindend) Volgens de Geschillencommissie Kifid reikt de zorgplicht van een adviseur niet zover dat hij alle verzekeringsmogelijkheden...