Adviseurs over nazorg: Peggy van der Smitte

Peggy van der Smitte 2018 4

“Ik vind dat bijhouden van de premieontwikkelingen niet standaard onder nazorg valt." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel van der Smitte en Partners, Amersfoort) over nazorg in VVP 01-2019.

Hoe heb jij de nazorg ingericht?

“Over wijzigingen die wij wettelijk moeten doorgeven infomeren wij onze klanten uiteraard. Verder streven wij ernaar om nazorg expliciet uit te sluiten op complexe producten gesloten vanaf 2013. Daardoor hoeven wij ook geen extra kosten in rekening te brengen bij onze klanten en is onze dienstverlening transparanter. Voor complexe producten gesloten voor 2013 adviseren wij nog steeds kosteloos. Moet er echter een nieuwe verzekeringen worden afgesloten en beheerd, dan brengen wij hiervoor kosten in rekening. Voor schadeverzekeringen attenderen wij extra wanneer er polisvoorwaarden of premiewijzigingen zijn en bieden wij aan om samen met onze klanten naar een alternatief te kijken.”

Valt het bijhouden van premieontwikkelingen volgens jou onder nazorg? Wat vind je van de discussie hierover?

“Goed financieel advies is een verantwoordelijkheid van de klant en de adviseur samen en hierover kun je samen afspraken maken.

“Ik vind dat bijhouden van de premieontwikkelingen niet standaard onder nazorg valt. Premieontwikkelingen worden veroorzaakt door marktwerking en wijzigingen van sterftetabellen. Als je echt zuiver premieontwikkelingen dient bij te houden, dan is dat gebaseerd op wederkerigheid van de klant qua informatievoorziening. Want een gunstigere premie op een overlijdensrisicoverzekering is enkel mogelijk wanneer de gezondheidssituatie van de klant goed is en rookgedrag onveranderd is. Als iemand meer dan twee jaar gestopt is met roken kan de premie ook gunstiger uitvallen, maar vaak heb je als adviseur deze informatie niet van jouw klant. Daarentegen zou de premie hoger moeten worden als iemand (weer) is gaan roken, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een klant dit aan de adviseur meldt.

“En wat denk je van beleggingsverzekeringen? Deze waren eerst mateloos impopulair bij veel klanten en nu door de lage marktrente weer interessant. Traditionele levensverzekeringen waren in de jaren negentig daarentegen weer impopulair omdat de meeste klanten wilden beleggen omdat een rendement van drie of vier procent destijds als laag werd ervaren. Moeten wij dan ook rekening houden met die trends in ons advies?

“Bij schadeverzekeringen kun je de autoverzekering als voorbeeld nemen. Ook een verzoek van de klant om de dekking te wijzigen van bijvoorbeeld All-Risk naar WA, hoogte van een eigen risico, nieuwwaarderegeling, een adreswijziging, vrije keuze herstellers heeft premieconsequenties. Dus enkel bijhouden van premieontwikkelingen vind ik veel te kort door de bocht. De situatie moet betaalbaar blijven voor de klant.”

Komt het vaak voor dat nazorg leidt tot een wezenlijk ander advies of product?

“Nee, meestal komt er pas echt een ander product of advies als de klant de adviseur zelf benadert. Dan is de klant echt gemotiveerd om in beweging te komen. Ten onrechte is de perceptie van de klant vaak dat de adviseur of verzekeraar iets probeert te verkopen als deze de klant proactief benadert. Tijdens het benaderen van onze klanten voor het hersteladvies kregen wij dit weleens te horen.”

Zou de wetgever nadrukkelijk(er) moeten omschrijven wat nazorg inhoudt?

“Ja, dat zou wel prettig zijn. Zeker nu er zoveel onduidelijkheid heerst in de markt over de definitie van nazorg.”

Vraag je een aparte vergoeding voor nazorg? Zoja, hoeveel?

“Wij vragen een aparte vergoeding voor handelingen die leiden tot een nieuw verzekeringsproduct  op verzoek van onze klanten en kennen geen apart nazorg tarief. Dit is transparant naar onze klanten toe en hierdoor vragen wij enkel een beloning als we ook daadwerkelijk voor onze klant aan het werk zijn. Mutaties van verzekeringen gesloten voor 2013 brengen wij geen aparte kosten voor in rekening en bij schadeverzekeringen brengen wij ook geen aparte kosten in rekening.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur kan opzegging nazorgovereenkomst niet weigeren

Adviseur kan opzegging nazorgovereenkomst niet weigeren

Een financieel adviseur kan het opzeggen van een nazorgovereenkomst door een consument niet uitsluiten, zo concludeert de Geschillencommissie van Kifid uitspraak...

Adviseur heeft voorsprong op Googles en Lemonades

Adviseur heeft voorsprong op Googles en Lemonades

Denk voortdurend: wat wil de klant? En maak duidelijke afspraken, leg deze goed vast en kom ze na. Dan kom je als financieel adviseur echt al een heel eind als het...

Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

Vertrouwensrelatie had altijd al de toekomst

(door Edwin Herdink, voorzitter CFD) Het is wat mij persoonlijk betreft kristalhelder. De klant heeft het meeste vertrouwen in de financieel adviseur en daar ligt...

NIBE-SVV: webinar vernieuwing zorgplicht

NIBE-SVV: webinar vernieuwing zorgplicht

NIBE-SVV organiseert op maandagavond 25 november het webinar 'De vernieuwing van zorgplicht'. Te gast zijn deze keer Silvia Janssen, eigenaar van Onkar Compliance,...

OvFD: "Belangrijk dat nazorg naar adviseur gaat"

OvFD: "Belangrijk dat nazorg naar adviseur gaat"

De OvFD zegt op www.kop-munt.nl "steeds vaker te zien dat klanten uit vrees voor de kosten van de adviseur zelf wijzigingen in het product gaan aanbrengen via de...

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

Vrij algemeen leeft de visie dat een groter deel van de werkzaamheden van het advieskantoor in de komende jaren zal bestaan uit onderhoud van in het verleden afgesloten...

"Nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken"

"Nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken"

"Het wordt tijd dat we nazorg linksom of rechtsom aantrekkelijker maken voor zowel klanten als adviseurs." dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandelijkse...

CFD haalt hard uit naar Consumentenbond

CFD haalt hard uit naar Consumentenbond

CFD verwijt Kassa en de Consumentenbond "tendentieuze berichtgeving inzake het verzuimen van de nazorg bij overlijdensrisicoverzekeringen. In hun berichtgeving wekken...

GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

GeldXpert stapt eventueel naar de rechter om duidelijkheid te verkrijgen over de reikwijdte van nazorg. Dat schrijft de keten in een reactie aan Kassa. De reactie...

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

Volgens Kassa komt "in navolging van de Rabobank nu ook SNS Bank klanten tegemoet die jarenlang te veel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering,...