Adviseurs over nazorg: Peggy van der Smitte

Peggy van der Smitte 2018 4

“Ik vind dat bijhouden van de premieontwikkelingen niet standaard onder nazorg valt." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel van der Smitte en Partners, Amersfoort) over nazorg in VVP 01-2019.

Hoe heb jij de nazorg ingericht?

“Over wijzigingen die wij wettelijk moeten doorgeven infomeren wij onze klanten uiteraard. Verder streven wij ernaar om nazorg expliciet uit te sluiten op complexe producten gesloten vanaf 2013. Daardoor hoeven wij ook geen extra kosten in rekening te brengen bij onze klanten en is onze dienstverlening transparanter. Voor complexe producten gesloten voor 2013 adviseren wij nog steeds kosteloos. Moet er echter een nieuwe verzekeringen worden afgesloten en beheerd, dan brengen wij hiervoor kosten in rekening. Voor schadeverzekeringen attenderen wij extra wanneer er polisvoorwaarden of premiewijzigingen zijn en bieden wij aan om samen met onze klanten naar een alternatief te kijken.”

Valt het bijhouden van premieontwikkelingen volgens jou onder nazorg? Wat vind je van de discussie hierover?

“Goed financieel advies is een verantwoordelijkheid van de klant en de adviseur samen en hierover kun je samen afspraken maken.

“Ik vind dat bijhouden van de premieontwikkelingen niet standaard onder nazorg valt. Premieontwikkelingen worden veroorzaakt door marktwerking en wijzigingen van sterftetabellen. Als je echt zuiver premieontwikkelingen dient bij te houden, dan is dat gebaseerd op wederkerigheid van de klant qua informatievoorziening. Want een gunstigere premie op een overlijdensrisicoverzekering is enkel mogelijk wanneer de gezondheidssituatie van de klant goed is en rookgedrag onveranderd is. Als iemand meer dan twee jaar gestopt is met roken kan de premie ook gunstiger uitvallen, maar vaak heb je als adviseur deze informatie niet van jouw klant. Daarentegen zou de premie hoger moeten worden als iemand (weer) is gaan roken, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een klant dit aan de adviseur meldt.

“En wat denk je van beleggingsverzekeringen? Deze waren eerst mateloos impopulair bij veel klanten en nu door de lage marktrente weer interessant. Traditionele levensverzekeringen waren in de jaren negentig daarentegen weer impopulair omdat de meeste klanten wilden beleggen omdat een rendement van drie of vier procent destijds als laag werd ervaren. Moeten wij dan ook rekening houden met die trends in ons advies?

“Bij schadeverzekeringen kun je de autoverzekering als voorbeeld nemen. Ook een verzoek van de klant om de dekking te wijzigen van bijvoorbeeld All-Risk naar WA, hoogte van een eigen risico, nieuwwaarderegeling, een adreswijziging, vrije keuze herstellers heeft premieconsequenties. Dus enkel bijhouden van premieontwikkelingen vind ik veel te kort door de bocht. De situatie moet betaalbaar blijven voor de klant.”

Komt het vaak voor dat nazorg leidt tot een wezenlijk ander advies of product?

“Nee, meestal komt er pas echt een ander product of advies als de klant de adviseur zelf benadert. Dan is de klant echt gemotiveerd om in beweging te komen. Ten onrechte is de perceptie van de klant vaak dat de adviseur of verzekeraar iets probeert te verkopen als deze de klant proactief benadert. Tijdens het benaderen van onze klanten voor het hersteladvies kregen wij dit weleens te horen.”

Zou de wetgever nadrukkelijk(er) moeten omschrijven wat nazorg inhoudt?

“Ja, dat zou wel prettig zijn. Zeker nu er zoveel onduidelijkheid heerst in de markt over de definitie van nazorg.”

Vraag je een aparte vergoeding voor nazorg? Zoja, hoeveel?

“Wij vragen een aparte vergoeding voor handelingen die leiden tot een nieuw verzekeringsproduct  op verzoek van onze klanten en kennen geen apart nazorg tarief. Dit is transparant naar onze klanten toe en hierdoor vragen wij enkel een beloning als we ook daadwerkelijk voor onze klant aan het werk zijn. Mutaties van verzekeringen gesloten voor 2013 brengen wij geen aparte kosten voor in rekening en bij schadeverzekeringen brengen wij ook geen aparte kosten in rekening.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nazorg beter vormgeven

Nazorg beter vormgeven

De Hypotheekshop onderschrijft het belang van onderhoud op financiële producten, tegelijk constateert de adviesketen dat er wel enkele punten zijn om rekening...

Jeroen Oversteegen aan het intermediair: "Laat je niet buitenspel zetten"

Jeroen Oversteegen aan het intermediair: "Laat je niet buitenspel zetten"

"Als het intermediair zijn rol niet pakt, rest de geldverstrekker niets anders dan rechtstreeks met de consument te communiceren." Zo begint de recente blog van...

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

“Zorgplicht en commercie kunnen elkaar prima versterken.” Aldus André van Luijk (Woonvisie Hypotheken en Verzekeringen, Rotterdam) over nazorg...

Adviseurs over nazorg: Bert Verbrugge

Adviseurs over nazorg: Bert Verbrugge

“Trek publiek en privaatrecht qua nazorg gelijk.” Aldus Bert Verbrugge (Van Bruggen Adviesgroep Haarlem) over nazorg in VVP 01-2019. Hoe heb jij de...

Adviseurs over nazorg: Wilma van der Sterre

Adviseurs over nazorg: Wilma van der Sterre

“Het komt regelmatig voor dat het advies of product verandert.” Aldus Wilma van der Sterre-Aarts (De Hypotheker Eindhoven 2x en De Hypotheker Veldhoven)...

Grenzen aan nazorg

Grenzen aan nazorg

Weinig onderwerpen beroeren de gemoederen van financieel adviseurs momenteel zoveel als nazorg. En dan met name de vraag: moeten we nu wel of niet premieontwikkelingen...

PensioenRust: "Nazorg is meer dan alleen herrekenen premie"

PensioenRust: "Nazorg is meer dan alleen herrekenen premie"

Volgens PensioenRust bieden adviseurs te weinig inzicht bij de nazorg ORV. Te veel wordt alleen de premie herrekend. Aldus de makers van de applicatie bij de lancering...

Dossier nazorg: steeds aparte beroepsfout of niet?

Dossier nazorg: steeds aparte beroepsfout of niet?

Bureau DFO verwacht dat de kernvraag of in het nazorgdossier sprake is van een serie afzonderlijke beroepsfouten waarbij telkens het eigen risico BAV apart geldt,...

Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

'Kassa' riep het publiek zaterdagavond op - in een item over nazorg bij ORV - om onder andere Rabobank, NVB en AFM te nomineren voor de 'Schijtlijster Trofee'. De...

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...