Alleen zorgplicht voor opdrachtgever

Kifid 2017 (deel logo)

LEVEN - De eigenaresse van een woning sluit in 2011 op haar zeventigste een hypotheek op haar woning die op dat moment een forse overwaarde heeft. Van de lening wordt een bedrag van 150.000 euro gebruikt voor de aankoop van een direct ingaande lijfrente met een looptijd van tien jaar. In 2017 komt de eigenaresse te overlijden en stopt het recht op de lijfrente-uitkeringen. Er blijkt geen contraverzekering te zijn afgesloten.

Erfgenamen stellen hiervoor de betrokken financieel adviseur aansprakelijk. Kern van hun verwijt is dat de adviseur, door het afzien van het advies om een contraverzekering af te sluiten, onvoldoende rekening heeft gehouden met de belangen van de mogelijke nabestaanden van de eigenaresse van de woning.

Voor de geschillencommissie KiFiD gaat deze door de erfgenamen gewenste uitbreiding van de zorgplicht van de financieel adviseur een stap te ver. De geschillencommissie spreekt uit dat de betrokken adviseur enkel een zorgplicht had jegens de opdrachtgeefster (de eigenaresse van de woning) en niet jegens de klagers (de erfgenamen) nu deze geen partij waren bij het gegeven advies of de gesloten hypotheekconstructie. De commissie wijst hierop de vordering tot schadevergoeding van de erfgenamen af. - Uitspraak 2018 – 548

Reactie toevoegen

 

Reacties

mr. O.H.A. Mo-Ajok - www.juridisch-raadsman.nl 30 april 2020

In de moderne visie op het contractenrecht wordt algemeen erkend dat de redelijkheid en billijkheid een belangrijk beginsel is. Hieruit volgt dat contracterende partijen hun gedrag mede moeten laten bepalen door de gerechtvaardigde belangen van de wederpartij (zoals zoveel mogelijk in stand houden van vermogen). Verder hebben in het hedendaagse verbintenissenrecht de klassieke waarden van autonomie, zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid plaats gemaakt voor solidariteit, altruïsme en bescherming van de zwakkere. Een particulier dient in de relatie tot een financieel adviseur als zwakkere partij aangemerkt die bescherming behoeft. Kortom: fraternalisme heeft in het contractenrecht een niet te stuiten opmars ingezet!

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 29 april 2020

Ik heb alleen maar twee klompen en daarmee voel ik zomaar aan dat deze mevrouw haar inkomen heeft willen aanvullen uit de overwaarde van de woning Wat is haar belang bij de belangen van nabestaanden? En waarom zou een adviseur de belangen van nabestaanden moeten behartigen, ze kunnen wel strijdig zijn met de belangen van mevrouw? Er zijn zo te zien geen van de lijfrente inkomsten afhankelijke nabestaanden, (dan was het een punt geweest) het gaat alleen om de geringere omvang van de erfenis. Het is maar zeer de vraag of het een redelijke veronderstelling is dat deze dame een dure contra verzekering zou hebben willen afsluiten ter vergroting van de nalatenschap. De adviseur kan die mogelijkheid noemen, en dan dus maar weer vastleggen dat de consument heeft besloten dit niet nodig te vinden. Het komt toch vaak neer op vastleggen en documenteren van de meest eenvoudige op klompen aanvoelbare logica.

mr. O.H.A. Mo-Ajok - www.juridisch-raadsman.nl 24 april 2020

Het KiFid heeft in deze uitspraak m.i. de plank misgeslagen. De zorgplicht brengt ook mee dat de opdrachtnemer de opdrachtgever spontaan (‘ongevraagd’) dient te informeren over bepaalde risico’s. Spontaan handelen kan geschieden ten behoeve van het expliciete doel van de opdracht, maar ook ten behoeve van het verzekeren van bredere belangen dan uitsluitend het expliciete doel van de opdracht. De belangen van de opdrachtgever kunnen vereisen dat de opdrachtnemer eigener beweging waarschuwt voor additionele risico’s die zich kunnen voordoen of zijn opdrachtgever spontaan informeert of adviseert over andere mogelijkheden dan die waarnaar was gevraagd. De beroepsbeoefenaar met een opdracht tot belangenbehartiging moet de rechtmatige belangen met betrekking tot de zaak naar behoren behartigen, inclusief de belangen die niet uitdrukkelijk tot onderwerp van de prestatie waren gemaakt.

Editie
Kifid: boeterente Quion niet te hoog

Kifid: boeterente Quion niet te hoog

(Kifid-uitspraak Uitspraak 2021-0881)  Een consument meldt zich bij het Kifid omdat hij in de veronderstelling is dat Quion een te hoge boeterente heeft berekend....

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0877) Klager vordert een bedrag van 450.00 euro van de Rabobank. De bank had een hypothecaire lening verstrekt bedoeld om de aankoop van...

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...

Kifid: aanvraag extra financiering niet kosteloos

Kifid: aanvraag extra financiering niet kosteloos

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0818) Omdat adviseur en consument geen goede afspraken hebben gemaakt over de dienstverlening, mag de adviseur opnieuw...

Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0814) Uit de auto van een zzp'er wordt meetapparatuur gestolen die hij gebruikt voor zijn werk in de verwarmingsbranche....

Kifid: onderzoekskosten fraude voor consument

Kifid: onderzoekskosten fraude voor consument

(Kifid-uitspraak 2021-0746) Een consument dient bij ASR een schadeclaim in na diefstal van geluids- en muziekapparatuur. Echter, de diefstal bleek later plaats te...

Kifid: vervalste nota, geen uitkering

Kifid: vervalste nota, geen uitkering

(Kifid-uitspraak 2021-0724) Een consument heeft naar aanleiding van een straatroof een claim ingediend bij Achmea. Ter onderbouwing van die claim heeft zij een aantal...

Kifid: verzekeringsvoorwaarden niet voor meerdere uitleg vatbaar

Kifid: verzekeringsvoorwaarden niet voor meerdere uitleg vatbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0707). Een consument verschilt van mening met BNP Paribas Cardif over de uitleg van de verzekeringsvoorwaarden. Volgens Kifid zijn deze...

Kifid: afzeggen afspraak geen schending zorgplicht

Kifid: afzeggen afspraak geen schending zorgplicht

(Kifid uitspraak GC 2021-0684) De consument heeft in het verleden met zijn ex-partner een hypothecaire geldlening afgesloten bij ABN Amro. Nadat de consument en...

Kifid: opzettelijke misleiding loont niet

Kifid: opzettelijke misleiding loont niet

Een verzekeraar die na een ongeval namens zijn verzekerde aansprakelijkheid erkent voor de schade van de tegenpartij moet de vaststaande schade in beginsel vergoeden,...