Fout adviseur levert geen compensatie op
LEVEN - Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook binnen de financiële sector. De gevolgen van door een financieel dienstverlener gemaakte fouten kunnen voor derden lastig en irritant zijn. Niet elke fout leidt echter tot recht op compensatie. In deze zaak gaat het om een adviseur die de klant onjuist heeft geïnformeerd over de datum waarop de laatste lijfrente zou worden uitgekeerd. De laatste uitkering vindt plaats in januari 2017 en niet zoals de adviseur had aangegeven in april 2017. Het totaal aantal overeengekomen uitkeringen (40) vindt wel plaats. Is de laatste uitkering waarop de consument wel had gerekend maar die niet plaatsvindt nu ook schade?
Nee, zegt de geschillencommissie. Uitgangspunt voor het bepalen van de omvang van de schadevergoedingsplicht is dat consument in dezelfde positie moet worden gebracht als wanneer de adviseur de onjuiste mededeling niet zou hebben gedaan. Concreet betekent dit dus dat gekeken moet worden naar de situatie waarin de adviseur consument zou hebben medegedeeld dat de laatste uitkering plaats zou hebben vóór 4 januari 2017. In die situatie zou consument evenveel uitkeringen hebben ontvangen als dat hij thans ontvangt met de onjuiste mededeling van de adviseur: gedurende tien jaren vier uitkeringen per jaar, totaal veertig lijfrente-uitkeringen. Hoewel er dus een fout is gemaakt heeft die juridisch gezien niet tot schade geleid. De commissie wijst de klacht af. - Uitspraak 2017-545
Reactie toevoegen
Editie
Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond
(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...
Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet
(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...
Kifid: geen dekking voor gemist woongenot
(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...
Kifid publiceert nieuwe reglementen
Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...
Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af
(Kifid-uitspraak GC 2022-0219) Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...
Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten
(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...
Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade
(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...
Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid
Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...
Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten
De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...
Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af
In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...