Geef medewerkers de ruimte

Sonja Stalfoort 2020

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 5) Ken jij een organisatie waar medewerkers tot 2.000 dollar mogen besteden om een probleem voor een klant op te lossen zonder overleg met een leidinggevende? Deze bestaat toch echt, namelijk het Ritz-Carlton. Niet toevallig een van de beste organisaties van de wereld op het gebied van klantbeleving.

Natuurlijk hoort daar een stukje training bij en is het belangrijk dat medewerkers begrijpen waar de organisatie voor staat, maar daarna is er veel ruimte om klanten écht te helpen. In de verzekeringsbranche zijn er vanzelfsprekend veel regels en werkinstructies. Maar medewerkers hebben ook veel ruimte nodig.

Meer dan de helft (51 procent) van de werknemers ervaart niet voldoende ruimte om een probleem van een klant op te lossen als de situatie daarom vraagt. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe. Dit heeft niet alleen impact op de klanttevredenheid, maar ook op het energielevel van de medewerker. In een tijd dat iedere organisatie hard werkt om de klantbeleving te verhogen én medewerkers te behouden, is dit een energielek dat geen enkele organisatie zich kan veroorloven. Op dit moment heeft één op de drie medewerkers vrijwel geen energie meer aan het einde van de werkdag, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Waarom is een hoog energielevel dan belangrijk voor een bedrijf? Medewerkers die wel met veel energie naar huis gaan zijn namelijk significant meer betrokken en vervullen een meer proactieve rol in het realiseren van verbeteringen voor de klant en de organisatie. Dat is op dit moment slechts een kleine 20 procent van de medewerkers. Dit zijn de klant-energieke medewerkers.

Energie score

Op basis van het onderzoek zijn de volgende kenmerken van de klant-energieke medewerker op een rij gezet:

  • Geeft actief signalen van klanten door in de organisatie;
  • Heeft voldoende ruimte om zelf oplossingen voor klanten te bedenken en door te voeren;
  • Krijgt energie van het ontvangen van kritiek of verbeterpunten van klanten;
  • Krijgt regelmatig feedback over wat klanten van zijn werk, team en organisatie vinden;
  • Schakelt snel om verbeteringen voor de klant door te voeren.

‘De win-winwin van meer autonomie’

Medewerkers kunnen nog zoveel passie voor klanten hebben, de mate waarin ze hiernaar mogen handelen bepaalt voor een groot deel of hun werk energie kost of oplevert. Kijkend naar bovenstaande kenmerken is het niet zo ingewikkeld om te bedenken hoe je hier zelf aan kunt werken. Het zijn relatief eenvoudige ingrepen die in de praktijk nog veel te weinig plaatsvinden. Medewerkers vinden betrokkenheid bij de resultaten van het bedrijf belangrijk. Zij willen graag dat hun ideeën voor verbeteringen een platform krijgen en dat hier feedback op komt. En bovenal, de ruimte om klanten écht te helpen. Bedrijven zouden tot doel moeten hebben dat medewerkers met veel energie naar huis gaan. Dan werk je namelijk aan een hogere MES (Medewerkers Energie Score). Hiermee werk je aan een hogere klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid en betere resultaten voor het bedrijf. Een win-win-win.

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Klanttaal maakt hét verschil

Klanttaal maakt hét verschil

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Medewerker is klant

Medewerker is klant

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...

Nieuw klantgericht leiderschap

Nieuw klantgericht leiderschap

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2021) Hoe weet je of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Dat kan alleen door de klant écht...

Een klantcultuur geeft energie

Een klantcultuur geeft energie

(Sonja Stalfoort, PuurKlant in Ken je vak! VVP 4-2021) Een klantcultuur begint met passie voor de klant voelen en deze oprecht willen helpen. Dat klinkt heel simpel,...

Consistentie geeft vertrouwen

Consistentie geeft vertrouwen

(Door Sonja Stalfoort, PuurKlant, VVP 3-2021) Mensen die zich consistent gedragen, worden vaak als betrouwbaar gezien. Dit werkt voor bedrijven niet anders. Inconsistentie...

Energie van klanten

Energie van klanten

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je Vak! Klantgerichtheid in VVP 2-2021) De feedback van klanten is de brandstof van iedere organisatie. En het mooie is, deze...

Op klantreis!

Op klantreis!

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Investeren in een energieke en waardevolle klantervaring is zonder twijfel de krachtigste ‘marketing’-beweging...