Gevlogen…

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRKAKEN SCHADE – Consument heeft een Rabobank Goldcard. Aankopen daarmee zijn door middel van een door de bank gesloten aankoopverzekering van Chubb verzekerd. Consument koopt op enig moment vliegtickets met de Goldcard maar de vliegtuigmaatschappij (WOW Air) gaat voor de vlucht failliet. De verzekeraar wijst dekking af omdat de vliegtickets niet onder het begrip zaken zoals gehanteerd in de voorwaarden vallen. De Geschillencommissie legt de betrokken voorwaarde uit en komt tot de conclusie dat verzekeraar dekking kon weigeren.

De Geschillencommissie is van mening dat “met het begrip zaken in artikel 6.2 Voorwaarden niets anders bedoeld kan zijn dan dat Verzekeraar alleen dekking wenst te verlenen bij schade door verlies, diefstal en beschadiging van fysieke of tastbare objecten en geen dekking wenst te verlenen in andere gevallen. Immers kan alleen bij fysieke of tastbare objecten sprake zijn van schade door verlies, diefstal of beschadiging. Vliegtickets zijn – indien geprint – weliswaar tastbaar en fysiek, maar kunnen bij verlies, diefstal of beschadiging eenvoudig opnieuw worden geprint. De waarde van de vliegtickets is gelegen in het recht dat zij recht geven op de verschaffing van een dienst, namelijk een vlucht. Deze uitleg van het begrip zaken sluit aan bij de invulling die de Van Dale (online 2020) aan het begrip zaak (waarvan zaken het meervoud is) geeft, namelijk 1 voorwerp, ding; 2 handel, bedrijf, winkel; 3 aangelegenheid, affaire; 4 geding, proces. Van de hier door Van Dale gegeven betekenissen komt in het onderhavige geval alleen de eerste betekenis in aanmerking. Uit deze betekenis volgt dat het gaat om fysieke of tastbare objecten.

“Uit het bovenstaande vloeit voort dat artikel 6.2 Voorwaarden naar het oordeel van de Commissie een duidelijke bepaling is die niet voor meerdere uitleg vatbaar is. Weliswaar kunnen de vliegtickets als zaken in de zin van artikel 6.2 worden beschouwd maar niet is gebleken dat Consument schade heeft geleden door verlies, diefstal of beschadiging van de vliegtickets.

“Consument heeft wel schade geleden maar om een andere reden, namelijk dat hij het recht dat verbonden is aan de vliegtickets niet kan uitoefenen jegens de vliegtuigmaatschappij omdat deze failliet is gegaan voor de eerste vliegdatum. Dit laatste is evenwel geen gedekte schadeoorzaak. Consument kan zich derhalve niet beroepen op dekking onder de Voorwaarden.” – Uitspraak GC 2020-422

Reactie toevoegen

 
Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...