IDD: hoe omgaan met de 'wensen en behoeften'-eis

Adfiz logo 350 x 168

(door Adfiz)

De IDD schrijft voor dat je voorafgaand aan het sluiten van een verzekering de wensen en behoeften vaststelt op basis van de informatie die je van je klant hebt gekregen. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je klant uitsluitend informatie ontvangt over verzekeringen die aansluiten bij zijn wensen en behoeften. Wat betekent dit voor de breedte van je advies?

Achtergrond van de ‘wensen en behoeften’-bepaling is de wens vanuit Europa om ongewenste verkoop tegen te gaan. Als een klant een gerichte vraag heeft dan moet een financiële dienstverlener daarop inspelen en hem informatie verschaffen die daarop aansluit. In de memorie van toelichting op de Wft wordt daarbij het volgende voorbeeld aangehaald: heb je een klant die aangeeft zijn auto alleen WA te willen verzekeren, dan mag je hem geen informatie geven over een all-risk verzekering.

Gevolgen voor advies?

Bovenstaand voorbeeld kan tot het misverstand leiden dat de ruimte om te adviseren wordt ingeperkt. Dat hoeft niet zo te zijn. De Europese eis is vooral in het leven geroepen om te voorkomen dat klanten op een website allerlei commerciële aanbiedingen krijgen voor financiële producten waar ze niet om hebben gevraagd.

In het IDD-portaal op de Adfiz-site, dat we ook voor niet-leden hebben opengesteld, hebben wij daarover het volgende geschreven: “In gewone adviessituaties zal deze regel geen (noemenswaardige) impact hebben. Dat komt omdat je je klant pas over producten informeert na een (vaak bredere) inventarisatie van zijn wensen en behoeften en vaak ook financiële positie, kennis en ervaring en risicobereidheid. De regel richt zich vooral op execution only waar deze inventarisatie niet plaatsvindt.”

Kort gezegd: de wensen en behoeften komen in een adviessituatie tot stand in overleg tussen de klant en zijn adviseur. Vervolgens moet de productinformatie aansluiten op de samen vastgestelde wensen en behoeften.

Nadere toelichting

De wensen en behoeften-regel ziet op adviessituaties, maar ook op bemiddeling (dus zonder advies):

- in een adviessituatie bespreek je (automatisch) met de klant zijn wensen en behoeften. De vraag waar de klant mee binnenkomt hoeft daarbij niet de eindsituatie te zijn. Integendeel, daarop volgt doorgaans een interactief proces waarbij de adviseur met de klant zijn klantvraag bespreekt wat leidt tot een concreet op de klantvraag gericht advies;

- in de complexe sfeer kennen we in de Wft de verplichting van passend advies en de aantoonbaarheid daarvan;

- bij niet complex is er geen Wft-plicht voor passend advies maar geldt de civiele zorgplicht. De wensen en behoeften-regel is dan een nadere invulling vanuit de Wft dat je advies en informatie wel moet aansluiten bij de (uiteindelijke) wensen en behoeften van de klant;

- bij bemiddeling zonder advies is dit interactieve proces er niet en moet de informatie die je geeft direct aansluiten op de wensen en behoeften die de klant aangeeft. Je mag daarbij afgaan op de informatie die de klant je geeft, hebt geen onderzoeksplicht en hoeft geen aanvullende vragen te stellen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz organiseert in oktober op voor leden en niet-leden vijf verschillende locaties een opleidingsdag Wet toekomst pensioenen voor adviseurs. De opleidingsdag biedt...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...