IDD: hoe omgaan met de 'wensen en behoeften'-eis

Adfiz logo 350 x 168

(door Adfiz)

De IDD schrijft voor dat je voorafgaand aan het sluiten van een verzekering de wensen en behoeften vaststelt op basis van de informatie die je van je klant hebt gekregen. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je klant uitsluitend informatie ontvangt over verzekeringen die aansluiten bij zijn wensen en behoeften. Wat betekent dit voor de breedte van je advies?

Achtergrond van de ‘wensen en behoeften’-bepaling is de wens vanuit Europa om ongewenste verkoop tegen te gaan. Als een klant een gerichte vraag heeft dan moet een financiële dienstverlener daarop inspelen en hem informatie verschaffen die daarop aansluit. In de memorie van toelichting op de Wft wordt daarbij het volgende voorbeeld aangehaald: heb je een klant die aangeeft zijn auto alleen WA te willen verzekeren, dan mag je hem geen informatie geven over een all-risk verzekering.

Gevolgen voor advies?

Bovenstaand voorbeeld kan tot het misverstand leiden dat de ruimte om te adviseren wordt ingeperkt. Dat hoeft niet zo te zijn. De Europese eis is vooral in het leven geroepen om te voorkomen dat klanten op een website allerlei commerciële aanbiedingen krijgen voor financiële producten waar ze niet om hebben gevraagd.

In het IDD-portaal op de Adfiz-site, dat we ook voor niet-leden hebben opengesteld, hebben wij daarover het volgende geschreven: “In gewone adviessituaties zal deze regel geen (noemenswaardige) impact hebben. Dat komt omdat je je klant pas over producten informeert na een (vaak bredere) inventarisatie van zijn wensen en behoeften en vaak ook financiële positie, kennis en ervaring en risicobereidheid. De regel richt zich vooral op execution only waar deze inventarisatie niet plaatsvindt.”

Kort gezegd: de wensen en behoeften komen in een adviessituatie tot stand in overleg tussen de klant en zijn adviseur. Vervolgens moet de productinformatie aansluiten op de samen vastgestelde wensen en behoeften.

Nadere toelichting

De wensen en behoeften-regel ziet op adviessituaties, maar ook op bemiddeling (dus zonder advies):

- in een adviessituatie bespreek je (automatisch) met de klant zijn wensen en behoeften. De vraag waar de klant mee binnenkomt hoeft daarbij niet de eindsituatie te zijn. Integendeel, daarop volgt doorgaans een interactief proces waarbij de adviseur met de klant zijn klantvraag bespreekt wat leidt tot een concreet op de klantvraag gericht advies;

- in de complexe sfeer kennen we in de Wft de verplichting van passend advies en de aantoonbaarheid daarvan;

- bij niet complex is er geen Wft-plicht voor passend advies maar geldt de civiele zorgplicht. De wensen en behoeften-regel is dan een nadere invulling vanuit de Wft dat je advies en informatie wel moet aansluiten bij de (uiteindelijke) wensen en behoeften van de klant;

- bij bemiddeling zonder advies is dit interactieve proces er niet en moet de informatie die je geeft direct aansluiten op de wensen en behoeften die de klant aangeeft. Je mag daarbij afgaan op de informatie die de klant je geeft, hebt geen onderzoeksplicht en hoeft geen aanvullende vragen te stellen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...