IDD: hoe omgaan met de 'wensen en behoeften'-eis

Adfiz logo 350 x 168

(door Adfiz)

De IDD schrijft voor dat je voorafgaand aan het sluiten van een verzekering de wensen en behoeften vaststelt op basis van de informatie die je van je klant hebt gekregen. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je klant uitsluitend informatie ontvangt over verzekeringen die aansluiten bij zijn wensen en behoeften. Wat betekent dit voor de breedte van je advies?

Achtergrond van de ‘wensen en behoeften’-bepaling is de wens vanuit Europa om ongewenste verkoop tegen te gaan. Als een klant een gerichte vraag heeft dan moet een financiële dienstverlener daarop inspelen en hem informatie verschaffen die daarop aansluit. In de memorie van toelichting op de Wft wordt daarbij het volgende voorbeeld aangehaald: heb je een klant die aangeeft zijn auto alleen WA te willen verzekeren, dan mag je hem geen informatie geven over een all-risk verzekering.

Gevolgen voor advies?

Bovenstaand voorbeeld kan tot het misverstand leiden dat de ruimte om te adviseren wordt ingeperkt. Dat hoeft niet zo te zijn. De Europese eis is vooral in het leven geroepen om te voorkomen dat klanten op een website allerlei commerciële aanbiedingen krijgen voor financiële producten waar ze niet om hebben gevraagd.

In het IDD-portaal op de Adfiz-site, dat we ook voor niet-leden hebben opengesteld, hebben wij daarover het volgende geschreven: “In gewone adviessituaties zal deze regel geen (noemenswaardige) impact hebben. Dat komt omdat je je klant pas over producten informeert na een (vaak bredere) inventarisatie van zijn wensen en behoeften en vaak ook financiële positie, kennis en ervaring en risicobereidheid. De regel richt zich vooral op execution only waar deze inventarisatie niet plaatsvindt.”

Kort gezegd: de wensen en behoeften komen in een adviessituatie tot stand in overleg tussen de klant en zijn adviseur. Vervolgens moet de productinformatie aansluiten op de samen vastgestelde wensen en behoeften.

Nadere toelichting

De wensen en behoeften-regel ziet op adviessituaties, maar ook op bemiddeling (dus zonder advies):

- in een adviessituatie bespreek je (automatisch) met de klant zijn wensen en behoeften. De vraag waar de klant mee binnenkomt hoeft daarbij niet de eindsituatie te zijn. Integendeel, daarop volgt doorgaans een interactief proces waarbij de adviseur met de klant zijn klantvraag bespreekt wat leidt tot een concreet op de klantvraag gericht advies;

- in de complexe sfeer kennen we in de Wft de verplichting van passend advies en de aantoonbaarheid daarvan;

- bij niet complex is er geen Wft-plicht voor passend advies maar geldt de civiele zorgplicht. De wensen en behoeften-regel is dan een nadere invulling vanuit de Wft dat je advies en informatie wel moet aansluiten bij de (uiteindelijke) wensen en behoeften van de klant;

- bij bemiddeling zonder advies is dit interactieve proces er niet en moet de informatie die je geeft direct aansluiten op de wensen en behoeften die de klant aangeeft. Je mag daarbij afgaan op de informatie die de klant je geeft, hebt geen onderzoeksplicht en hoeft geen aanvullende vragen te stellen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...