IDD: hoe omgaan met de 'wensen en behoeften'-eis

Adfiz logo 350 x 168

(door Adfiz)

De IDD schrijft voor dat je voorafgaand aan het sluiten van een verzekering de wensen en behoeften vaststelt op basis van de informatie die je van je klant hebt gekregen. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je klant uitsluitend informatie ontvangt over verzekeringen die aansluiten bij zijn wensen en behoeften. Wat betekent dit voor de breedte van je advies?

Achtergrond van de ‘wensen en behoeften’-bepaling is de wens vanuit Europa om ongewenste verkoop tegen te gaan. Als een klant een gerichte vraag heeft dan moet een financiële dienstverlener daarop inspelen en hem informatie verschaffen die daarop aansluit. In de memorie van toelichting op de Wft wordt daarbij het volgende voorbeeld aangehaald: heb je een klant die aangeeft zijn auto alleen WA te willen verzekeren, dan mag je hem geen informatie geven over een all-risk verzekering.

Gevolgen voor advies?

Bovenstaand voorbeeld kan tot het misverstand leiden dat de ruimte om te adviseren wordt ingeperkt. Dat hoeft niet zo te zijn. De Europese eis is vooral in het leven geroepen om te voorkomen dat klanten op een website allerlei commerciële aanbiedingen krijgen voor financiële producten waar ze niet om hebben gevraagd.

In het IDD-portaal op de Adfiz-site, dat we ook voor niet-leden hebben opengesteld, hebben wij daarover het volgende geschreven: “In gewone adviessituaties zal deze regel geen (noemenswaardige) impact hebben. Dat komt omdat je je klant pas over producten informeert na een (vaak bredere) inventarisatie van zijn wensen en behoeften en vaak ook financiële positie, kennis en ervaring en risicobereidheid. De regel richt zich vooral op execution only waar deze inventarisatie niet plaatsvindt.”

Kort gezegd: de wensen en behoeften komen in een adviessituatie tot stand in overleg tussen de klant en zijn adviseur. Vervolgens moet de productinformatie aansluiten op de samen vastgestelde wensen en behoeften.

Nadere toelichting

De wensen en behoeften-regel ziet op adviessituaties, maar ook op bemiddeling (dus zonder advies):

- in een adviessituatie bespreek je (automatisch) met de klant zijn wensen en behoeften. De vraag waar de klant mee binnenkomt hoeft daarbij niet de eindsituatie te zijn. Integendeel, daarop volgt doorgaans een interactief proces waarbij de adviseur met de klant zijn klantvraag bespreekt wat leidt tot een concreet op de klantvraag gericht advies;

- in de complexe sfeer kennen we in de Wft de verplichting van passend advies en de aantoonbaarheid daarvan;

- bij niet complex is er geen Wft-plicht voor passend advies maar geldt de civiele zorgplicht. De wensen en behoeften-regel is dan een nadere invulling vanuit de Wft dat je advies en informatie wel moet aansluiten bij de (uiteindelijke) wensen en behoeften van de klant;

- bij bemiddeling zonder advies is dit interactieve proces er niet en moet de informatie die je geeft direct aansluiten op de wensen en behoeften die de klant aangeeft. Je mag daarbij afgaan op de informatie die de klant je geeft, hebt geen onderzoeksplicht en hoeft geen aanvullende vragen te stellen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

“Mensen met lagere inkomens zijn hierdoor gedwongen zich te richten op de huizenmarkt van huizen met een ongunstig energielabel.” Dat stelt Adfiz in...

Adfiz: goed letten op wettelijke eisen bij beloning freelancers

Adfiz: goed letten op wettelijke eisen bij beloning freelancers

Een recent gepubliceerde aanwijzing van de AFM laat zien hoe nauwgezet de beloning van freelancers moet voldoen aan de wettelijke eisen, meent Adfiz. De AFM constateerde...

Maak gebruik van wat er al mogelijk is

Maak gebruik van wat er al mogelijk is

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Kunstmatige intelligentie, robotisering, big data, machine learning; het zijn stuk voor stuk innovatieve technologieën...

Adfiz: “Gegevensdeling bij keuzebegeleiding niet beperken tot pensioenuitvoerders”

Adfiz: “Gegevensdeling bij keuzebegeleiding niet beperken tot pensioenuitvoerders”

Adfiz wil dat het 'Besluit gegevensverstrekking keuzebegeleiding' vooruitloopt op aankomende Europese regelgeving. Adfiz: “Om een betere keuzebegeleiding mogelijk...

Zomerserie, deel 8: Enno Wiertsema

Zomerserie, deel 8: Enno Wiertsema

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Jeanete van Antwerpen juryvoorzitter duurzame ontwikkeling Adfiz Prestatie Onderzoek

Jeanete van Antwerpen juryvoorzitter duurzame ontwikkeling Adfiz Prestatie Onderzoek

Jeanet van Antwerpen (Lid Raad van de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI)) is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Duurzame Ontwikkeling in het Adfiz Prestatie...

Onno Paymans volgt Jaap Meijers op bij BIPAR

Onno Paymans volgt Jaap Meijers op bij BIPAR

Tijdens de annual meeting in Madrid is de Nederlandse kandidaat Onno Paymans gekozen tot nieuwe voorzitter van de International Affairs Committee van BIPAR. In deze...

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd

Adfiz heeft het uniform uitvraagformulier WGA-ERD aangepast aan de gegevens en cijfers zoals ze gelden vanaf 1 juli. Dit geactualiseerde formulier is te gebruiken...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

“Maatwerk bij hypotheken moet beter gefaciliteerd worden”

“Maatwerk bij hypotheken moet beter gefaciliteerd worden”

“Come on, een aanwijzing of aanscherping van de toezichthouder kan toch niet betekenen dat we dan maar helemaal stoppen met maatwerk?” Die verzuchting...