Laat weten waar je goed in bent

Niels van der Woud 2020

Samen met Niels van der Woud van Dutch Media Lab kijken we naar de website van de adviseur, naar verbeterpunten en mogelijkheden. Omdat hij jong is en geen achtergrond heeft in de financiële dienstverlening, kijkt hij er ‘fris’ en praktisch tegenaan.

Van de eerste website die hij tijdens zijn studie bouwde, voor zichzelf, heeft Niels veel geleerd. “Vooral hoe het niet moet”, lacht hij “ Investeerwereld.nl was een geweldig mooie site, met bergen aan informatie over beleggen, waar je bovendien direct allerlei boeken kon bestellen over dat onderwerp. Maar er kwam geen traffic, het was te veel puur een elektronisch visitekaartje. Dat is eigenlijk wat ik bij de meeste adviseurs ook zie: een digitaal uithangbord met allerlei informatie, maar geen traffic builder. En dat kan anders: werk toe naar een duidelijke ‘call to action’ en je genereert veel meer leads. Het is echt zonde als je dat laat liggen.”

“De website moet aansluiten bij je kantoor, bij de behoefte van je huidige klanten én bij die van nieuwe relaties. Daar valt immers veel te halen. Zorg dat je de juiste doelgroep bereikt en bedien hen met een service waarmee je jezelf onderscheidt. Daar liggen je kansen.” Van der Woud wil maar zeggen: een website is geen reclamefoldertje, maar een essentieel onderdeel van de complete bedrijfsstrategie. Van opleidingsplan tot communicatie-tot marketingplan: een website moet aanvoelen als een goed pak, dat bij je past. En je moet de verwachting die je creëert ook kunnen waarmaken. Dat vraagt een goede analyse en een grondige aanpak.

Zoekwoorden

Afhankelijk van wat je ermee wilt, ga je de website inrichten en vullen. En dan zijn de mogelijkheden uitgebreid. Van der Woud: “Een bestaande of nieuwe klant is doorgaans doelgericht op zoek naar jouw dienst, want niemand struint voor z’n lol websites van financieel dienstverleners af. Het begint er dus mee dat je gevonden wordt. Zoekwoorden spelen daarin een belangrijke rol, daar kunnen wij veel in betekenen. Voor de inhoud, de content, hebben we kant en klare templates. Die kun je zo gebruiken, maar ze dienen ook als basis voor teksten in je eigen (zoek)woorden. Daarmee word je sneller gevonden.

“Zorg ook dat je website actueel blijft en relevant. Bijvoorbeeld met een blog of nieuwsberichten. Dat lijkt misschien niet zó belangrijk - klanten zullen hier misschien niet actief naar op zoek gaan - maar wanneer je je artikelen deelt via sociale media, trek je daarmee aandacht en ‘lok’ je bezoekers naar je site. Denk aan nieuws over de woning, OZB, NHG, oversluiten of hypotheekrentes. Maar ook tarieven van de zorgverzekering of een nieuwe goedkope autoverzekering. Allemaal onderwerpen waarmee je een groot publiek kunt interesseren en klanten binnen kunt halen.

“Wat ook goed werkt zijn interactieve onderdelen: laat de klant iets berekenen of direct iets regelen, binnen de context waarbinnen hij je website of pagina vond. Zo houd je zijn interesse en blijft hij op je site. Denk aan online polis dossiers, een risicotool en modules als ‘klik-en-sluit’. Bied de klant waar hij behoefte aan heeft op een duidelijke en toegankelijke manier. Uiteraard moeten die transactie opties bij je kantoor passen. Als je de klant liever persoonlijk te woord staat, zorg dan hij of zij snel een beeld- of bel-contact kan leggen.”

Niels Van der Woud: ‘Website moet passen als een goed pak.’

Landingspagina

Het contact met bestaande klanten is vaak niet het probleem, maar hoe haal je nieuwe klanten binnen? En hoe die te benaderen? Van der Woud: “Laten we ervan uitgaan dat je een goede website hebt die aan de basisvoorwaarden voldoet. Dan gaan we kijken naar de landingspagina. Met welk product of welke dienst onderscheid je je - waar ben je heel goed in? Waar heb je heel goede mensen voor en wat kun je scherp offreren of juist heel deskundig adviseren? Kortom: wat is je onderscheidend vermogen. Vent dat uit op je landingspagina.

“Stel, je bent sterk in zorgverzekeringen; dan claimen we de pagina ‘zorgverzekering.com’ als landingspagina met allerlei uitleg en voorbeelden. En we zorgen voor de mogelijkheid om na een vergelijking direct een product af te sluiten. Wil je klant toch liever eerst jouw advies? Dan vindt hij daar een reactieformulier. Is je kantoor dé ideale partner voor MKB-verzekeringen?

Opteer dan bijvoorbeeld voor de website ‘bedrijfsverzekeringen.com’ en zorg dat de ondernemer daar snel alles vindt wat hij zoekt. Om vervolgens jou eenvoudig uit te nodigen op zijn kantoor, vanwege je expertise.

Zorg voor referenties van je klanten, filmpjes met een korte uitleg. Allemaal over dat onderwerp. En foto’s van je team met hun specialisme. Dat werkt beter dan de website ‘janklaassenadvies.nl - voor particulier en bedrijf’. Je kunt rond jouw thema ook een gerichte marketingcampagne voeren. Laat weten waar je goed in bent en wees niet bescheiden!”

Het klinkt allemaal logisch en eenvoudig, maar je moet het ook kunnen waarmaken. Je team moet over de juiste papieren beschikken, de opleidingen moeten aansluiten bij je ambitie en er moet voldoende capaciteit zijn om alle inbound-gesprekken te voeren en vast te leggen. Dat vraagt nogal wat. “Klopt, daar denken wij ook in mee. Wij kunnen de website en de techniek ook koppelen aan backoffice-diensten van bijvoorbeeld ActievBeheer die de inbound calls verzorgen en nazorg leveren.” En Van der Woud vervolgt: “Kijk, het komt erop neer dat je een helder idee hebt en een goed plan dat je stapje voor stapje aanpakt en waarmaakt. Concentreer je vooral op waar je goed in bent, op een niche. Je kunt beter een grote vis in een kleine vijver zijn dan andersom. En als je dat potentieel hebt ontwikkeld, neem dan de volgende stap. Houd het beheersbaar en overzichtelijk, anders zie je door de bomen het bos niet meer.”

Partner van dit artikel
Nationale Hypotheekbond

Nationale Hypotheekbond

De Nationale Hypotheekbond doet doorlopend onderzoek naar de hypotheekmarkt en ontwikkelt technologische oplossingen om consumenten en adviseurs te voorzien van actuele en transparante informatie. Informatie die van belang is tijdens het afsluiten van een nieuwe hypotheek en vooral ook tijdens de looptijd van een bestaande hypotheek. We houden bij onze oplossingen rekening met de persoonlijke situatie...

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Van 107.191 onderzochte dossiers levert oversluiten voor één op de vier een netto besparing op. In bijna 40 procent van de gevallen realiseert de consument...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...