Meer omzet, betere klantrelaties

Mark van Maurik 2019

(door Mark van Maurik, Laudus & van Maurik. Uit Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in je klanten en in je onderneming. Hiermee krijg je de 80/20-regel in veel onderdelen van je bedrijf continu boven water en kun je met een veel betere timing relevant zijn bij je klanten. Dit leidt tot meer omzet en betere klantrelaties”, aldus adviseur Mark van Maurik van Laudus & van Maurik, Financiële planning en Hypotheken.

Vanaf de vroege jaren van ons kantoor rond 2001 werkten wij al intensief met een CRM systeem, iets wat in die tijd nog ongebruikelijk was bij veel kantoren. We waren toen al verre van reactief gedreven en ondervonden dat goede software je kan helpen om proactief met je klanten om te gaan. Leads en aanbevelingen bleven we in sommige gevallen tot wel twee jaar opvolgen om ze tot klant te maken. Het gevolg was dat er zo ook al een zekere binding ontstond met deze prospect klanten voordat het tot een afspraak kwam. Dat ging in die tijd in meeste gevallen telefonisch.

Meer recent gaat het voornamelijk om het automatiseren van klantcontact. Dagelijks wordt de meeste tijd besteed aan de op dit moment lopende klantdossiers, terwijl we in de loop der jaren een grote klantgroep hebben opgebouwd waarmee het contact ook moet worden onderhouden. Zowel vanuit klantenbinding als vanuit de zorgplicht. Met zo een grote klantengroep is het niet meer dit te onderhouden middels het bellen met de klant.

‘Een goede partner denkt mee over een optimale toepassing voor jouw bedrijf’

Het gaat er nu veel meer om dat we met behulp van slimme software en technologie het contact met de groep waar we niet dagelijks mee spreken te onderhouden met de juiste boodschap bij de juiste persoon op het juiste moment. Zo blijft de binding met de groep waar je door de drukte van alledag niet altijd aan toekomt toch in stand en kan deze zelfs verder worden versterkt.

Grootste ict-uitdaging

Slimme software kan veel werk uit handen nemen en je op veel gebieden ondersteunen je ondernemersdoelen te bereiken. De kwaliteit van je data is hierin van groot belang. Hierbij moet je dan niet gelijk denken aan big data, maar veel van de basisgegevens van klanten, actuele productgegevens etc. Je ziet ook dat banken en verzekeraars steeds terughoudender worden met het delen van klant en productgegevens. Dus is hierin ook een belangrijke rol weggelegd in het contact tussen de adviseur en de klant.

Hierin schuilt nog al eens het gevaar dat wanneer afspraken niet tot een opdracht leiden, het verzamelen en updaten van harde en zachte klantgegevens niet met de nodige aandacht gebeurd. Het gevolg is dat het klantbeeld steeds onnauwkeuriger wordt en zodoende ook de ondersteuning die slimme software je kan bieden.

Moet je zelf een ict-specialist zijn?

Nee, maar je moet wel meer procesmatig gaan denken en afstand proberen te nemen van het reactief gedreven ondernemen. Je hoort nog te vaak uitdrukkingen dat er wordt ondernomen volgens het piep-systeem van de klant of het geleid worden door de waan van de dag.

Daarnaast zou ik aanbevelen de samenwerking aan te gaan met een goede leverancier voor je CRM en klantcontact automatisering. Wij hebben deze samenwerking met GetMore Systems. Een goede partner levert niet alleen licenties maar denkt ook vooral mee over een optimale toepassing voor jouw bedrijf en houdt voor jou de nieuwste innovaties in de gaten.

Ict-tips voor collega-adviseurs

Digitalisering is soms een beetje een containerbegrip. Ik vind dat je moet beginnen met het goed in kaart brengen van je bedrijfsprocessen en dat je hiermee ook zoveel mogelijk de klantreizen in mee moet nemen. Dit moet vervolgens als een soort landkaart het vertrekpunt zijn om samen met je collega’s de verbeterpunten en prioriteiten aan te brengen. Zo kun je stap voor stap onderdelen vervangen of digitaliseren. Bijvoorbeeld met behulp van je bestaande software of door op de achtergrond slimme tools in te zetten.

Verder moet de software die je gebruikt intuïtief en plezierig zijn om mee te werken. Het moet je vooral zoveel mogelijk ondersteunen in hoe jij gewend bent te werken.

Waarom blijft de adviseur onmisbaar?

Naar mijn mening is persoonlijke authentieke aandacht iets wat grote groepen klanten blijven waarderen. En ook het gemak om zaken uit handen te geven aan een adviseur waar ze op kunnen vertrouwen, die hun persoonlijke situatie kent en overziet. Alleen de juiste timing om deze persoonlijke relatie naar voren te brengen wordt wel steeds lastiger. Immers banken en verzekeraars investeren steeds meer in optimale klantreizen via het rechtstreekse kanaal, waarmee ze ook op het juiste moment persoonlijk en relevant zijn.

Heb je een grote klantengroep dan moet je je als kantoor dus goed afvragen hoe je deze persoonlijke binding met je klanten in stand blijft houden.

Direct verband digitalisering en verzilveren klantgerichtheid

Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid! Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in je klanten en in je onderneming. Hiermee krijg je de 80/20 regel in veel onderdelen van je bedrijf continu boven water en kun je met een veel betere timing relevant zijn bij je klanten. Dit leidt tot meer omzet en betere klantrelaties.

Het ideale ict-advieskantoor

Het ideale ICT advies kantoor heeft op alle bedrijfsprocessen en klantreizen software die op de achtergrond ondersteunt en die leidt tot een minimum aan administratieve handelingen. De software die de medewerker op de voorgrond gebruikt moet intuïtief zijn in gebruik waardoor de belangrijke data die verzameld wordt tijdens het persoonlijk contact ook gemakkelijk kan worden verwerkt.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Grip op uw geld

Grip op uw geld

Euroface is bekend van de Finixsoftware. Sinds kort timmert het bedrijf echter ook volop aan de weg met Finsave, een applicatie die de consument makkelijk laat...

Volledig klantbeeld

Volledig klantbeeld

Zorg voor een volledig klantbeeld door alle informatiestromen centraal op te slaan. Dit is één van de praktijktips van André van Nieuwenhuijzen,...

Generiek en onafhankelijk

Generiek en onafhankelijk

“Wij nemen het stukje techniek voor onze rekening (the science) en geven de adviseur zo meer ruimte om zijn toegevoegde waarde op interpersoonlijk vlak te...

Complimenten ontvangen

Complimenten ontvangen

“Goede automatisering zorgt ervoor dat jij en je team kunnen excelleren. Slechte automatisering zorgt ervoor dat je out of business raakt”, aldus Joost...

Financiële data verbinden

Financiële data verbinden

“De financiële sector is doorlopend in beweging. Ook IT-ontwikkelingen bieden nieuwe mogelijkheden. De financieel adviseur moet mee in de veranderingen...

Wacht niet af

Wacht niet af

“Wacht niet af. Er komen regels over wat onafhankelijk advies is. Belangrijker is dat een klant blij wordt van een duidelijke en objectieve onderbouwing...

Pro-actief klantenbeheer

Pro-actief klantenbeheer

De Nationale Hypotheekbond ondersteunt financieel adviseurs bij het invulling geven aan pro-actief klantbeheer. Directeur Jeroen Oversteegen noemt het belangrijk...

Digitale autonomie

Digitale autonomie

“Met de juiste digitale hulpmiddelen zijn we als industrie in staat om veel meer mensen te bedienen. Wij zijn ervan overtuigd dat met een dergelijke benadering...

Écht persoonlijk advies

Écht persoonlijk advies

“Wij geloven in de kracht van écht persoonlijk advies. Een consument is alleen echt geholpen met persoonlijk advies inspelend op zijn/ haar klantvraag”,...

Slimme data-oplossingen

Slimme data-oplossingen

Met de slimme data-oplossingen Lckr en Historisch databeheer van Ordina kunnen adviseurs een beter en vollediger advies geven. Lckr Met Lckr heeft uw klant...