Moet ik dit nu doen?

Marcel Kroon 2018

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan bij de gemiddelde assurantieadviseur. Gezien ons beider belang in timemanagement leek het me goed om me hier eens in te verdiepen. Om te kijken of en waar de winst te behalen valt.

Druk, druk, druk. Wie is het niet? Veel mensen die ik ken worden geleefd door de waan van alledag. ‘Gaan met die banaan’ is ons aller credo. Vaak hebben we maar net genoeg tijd om de fabriek van werk en privé draaiende te houden. Hierbij vergeten we nog wel eens de helicopterview te pakken. Even uitzoomen. Waar ben ik mee bezig? Is het nodig wat ik nu aan het doen ben. Zelf ben ik waarschijnlijk het meest schrijnende voorbeeld van ongestructureerd werken. Binnenkomende mails, telefoontjes, vergaderingen, afspraken en passerende collega’s bepalen vaak het ritme van mijn dag. En dit kost dus tijd. Tijd die ik beter aan andere dingen besteed.

‘Timemanagement is het managen van je gedrag en het zo productief mogelijk omgaan met de tijd die je hebt, met als doel de kwaliteit van werk en leven te verhogen.’ Tijdens mijn zoektocht kwam ik een aantal mooie methodes tegen. Qua naam sprong de kaasschaafmethode er het meest uit. Daarnaast las ik over het deadline principe, de 80/20-regel en het doe-het-nu principe, verschillende timemanagementmethodes die je vaak afhankelijk van je functie en soort werk kunt toepassen. Wat mij binnen de diverse methodes het meest aansprak was de volgende zin. ‘Moet ik dit nu doen?’. Deze zin hoef je slechts vier keer te herhalen om te bepalen of je goed bezig bent. MOET ik dit nu doen? Moet IK dit nu doen? Moet ik DIT nu doen? Moet ik dit NU doen?

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Even rust nemen

Enkele concrete tips: stel heldere doelen, ga minder vergaderen, inventariseer je werkzaamheden, maak een planning, stel prioriteiten, maak een dagelijkse takenlijst, organiseer je werkplek, doe weg wat weg kan, voeg taken samen, delegeer, maak een routine voor post, mail en telefoon. De tips zijn meestal dusdanig voor de hand liggend en idioot eenvoudig. Wat overigens vaak de beste zijn.

Waar het volgens mij vooral om gaat is dat je geregeld even uitzoomt. Jezelf bewust worden waar je mee bezig bent. Even rust nemen en van een afstandje kijken wat je aan het doen bent.

Ik ben al gestart met het in de praktijk brengen van timemanagement en merk voorzichtig wat progressie. De (ongestructureerde) aard van het beestje is nog onveranderd en dit maakt het soms lastig. Eén ding is zeker, de voetjes kunnen nog steeds niet op het bureau. Ik blijf in ieder geval proberen mijn tijd beter in te delen om meer tijd over te houden. ‘Moet ik dit nu doen?’ is daarbij mijn leidraad. Mocht het u lukken meer vrij indeelbare tijd te creëren; steek het in marketing. Want een mooie campagne of geslaagde actie geeft energie en dient weer als accelerator voor de rest van het bedrijf.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Hoe gebruik je data optimaal?

Hoe gebruik je data optimaal?

(Jack Vos en Sjoerd Arntzen in VVP 6) Het beter gebruiken van data in verzekeringsland is een belangrijke trend. Hoe zorgt u ervoor dat deze trend ook uw ‘friend’...

Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Werken aan digitale weerbaarheid

Werken aan digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 6) We worden steeds afhankelijker van digitale processen en het aantal en de impact van cyberaanvallen blijft fors toenemen. Om de...

Einde procedure na ontbinden VOF?

Einde procedure na ontbinden VOF?

HYPOTHEKEN – Een consument heeft een klacht over zijn advieskantoor. Het kantoor is een vennootschap onder firma met drie vennoten. De klacht richt zich meer...

Lieve kerstman…

Lieve kerstman…

(Hergen Dutrieux in VVP 6) Het jaar loopt ten einde, altijd het perfecte moment om de balans op te maken en – vooral – vooruit te blikken. Omdat er...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

Wijs op de WBTR

Wijs op de WBTR

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 3-2021) Op 1 juli 2021 is de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) in werking getreden. Een wet die tot doel heeft...