Moet ik dit nu doen?

Marcel Kroon 2018

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan bij de gemiddelde assurantieadviseur. Gezien ons beider belang in timemanagement leek het me goed om me hier eens in te verdiepen. Om te kijken of en waar de winst te behalen valt.

Druk, druk, druk. Wie is het niet? Veel mensen die ik ken worden geleefd door de waan van alledag. ‘Gaan met die banaan’ is ons aller credo. Vaak hebben we maar net genoeg tijd om de fabriek van werk en privé draaiende te houden. Hierbij vergeten we nog wel eens de helicopterview te pakken. Even uitzoomen. Waar ben ik mee bezig? Is het nodig wat ik nu aan het doen ben. Zelf ben ik waarschijnlijk het meest schrijnende voorbeeld van ongestructureerd werken. Binnenkomende mails, telefoontjes, vergaderingen, afspraken en passerende collega’s bepalen vaak het ritme van mijn dag. En dit kost dus tijd. Tijd die ik beter aan andere dingen besteed.

‘Timemanagement is het managen van je gedrag en het zo productief mogelijk omgaan met de tijd die je hebt, met als doel de kwaliteit van werk en leven te verhogen.’ Tijdens mijn zoektocht kwam ik een aantal mooie methodes tegen. Qua naam sprong de kaasschaafmethode er het meest uit. Daarnaast las ik over het deadline principe, de 80/20-regel en het doe-het-nu principe, verschillende timemanagementmethodes die je vaak afhankelijk van je functie en soort werk kunt toepassen. Wat mij binnen de diverse methodes het meest aansprak was de volgende zin. ‘Moet ik dit nu doen?’. Deze zin hoef je slechts vier keer te herhalen om te bepalen of je goed bezig bent. MOET ik dit nu doen? Moet IK dit nu doen? Moet ik DIT nu doen? Moet ik dit NU doen?

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Even rust nemen

Enkele concrete tips: stel heldere doelen, ga minder vergaderen, inventariseer je werkzaamheden, maak een planning, stel prioriteiten, maak een dagelijkse takenlijst, organiseer je werkplek, doe weg wat weg kan, voeg taken samen, delegeer, maak een routine voor post, mail en telefoon. De tips zijn meestal dusdanig voor de hand liggend en idioot eenvoudig. Wat overigens vaak de beste zijn.

Waar het volgens mij vooral om gaat is dat je geregeld even uitzoomt. Jezelf bewust worden waar je mee bezig bent. Even rust nemen en van een afstandje kijken wat je aan het doen bent.

Ik ben al gestart met het in de praktijk brengen van timemanagement en merk voorzichtig wat progressie. De (ongestructureerde) aard van het beestje is nog onveranderd en dit maakt het soms lastig. Eén ding is zeker, de voetjes kunnen nog steeds niet op het bureau. Ik blijf in ieder geval proberen mijn tijd beter in te delen om meer tijd over te houden. ‘Moet ik dit nu doen?’ is daarbij mijn leidraad. Mocht het u lukken meer vrij indeelbare tijd te creëren; steek het in marketing. Want een mooie campagne of geslaagde actie geeft energie en dient weer als accelerator voor de rest van het bedrijf.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...