Oud en nieuw

Martin Koot (2022)

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 06-2022) MoneyView en ik vieren in 2023 allebei ons dertigjarig jubileum. Deze mijlpaal maakt dat ik, bij wijze van uitzondering, in deze column iets meer over onszelf schrijf dan andere keren. Met een blik terug én vooruit.

In 1993 startte ik als offertemaker op de hypotheekafdeling van de Zwolsche Algemeene en richtte financieel adviseur Jan Riemens MoneyView Research op, overigens zonder enig causaal verband. Er gebeurde dat jaar natuurlijk meer wat memorabel is. Intel introduceerde de eerste Pentiumchip (voor de connaisseurs onder u, de 80586), de eerste internetbrowser zag het daglicht (Mosaic, wie kent het nog?) net als het videospel Doom, de godfather van alle shooter games. Iets meer cultureel verantwoord was het verschijnen van het fantastische boek Heren van de thee van Hella Haasse en de allereerste editie van popfestival Lowlands, waarvan ik nadien zo’n 20 edities heb bezocht. Getreurd kon er worden over het verscheiden van het weekblad Kuifje , na 48 jaargangen was de koek op. Bij MoneyView én bij mij is dat nog lang niet het geval; er is nog genoeg te doen.

Halfbakken

Onlangs keek ik een ochtend mee op de hypotheekafdeling van een grote serviceprovider. Behalve een verdubbeling van het aantal schermen, aanzienlijk lagere stapels papier op de bureaus en een wildgroei aan vaak miezerige acceptatieregeltjes is er in dertig jaar bar weinig veranderd. Veel dezelfde formulieren en documenten passeren de revue, adviseurs (vroeger noemden we ze tussenpersonen) gooien nog altijd halfbakken aanvragen over de digitale schutting (een derde van de aanvragen kan niet met een rentevoorstel beantwoord worden) en als het druk wordt gaat iedereen harder rennen. Ondanks die mooie schermen en een meer digitale papierstroom is het proces nog even inefficiënt als dertig jaar terug – misschien zelfs een tandje erger. Voordat u mij wegzet als zwartkijkende zuurpruim: er is hoop, beste lezer! Daarover verderop meer.

Voor MoneyView is in die dertig jaar veel veranderd. Ooit begonnen met krantjes, papieren rapporten en een heuse telefoonlijn voor spaarrentes (seks verkoopt beter) levert het bedrijf tegenwoordig hoogwaardige productdata en vergelijkingssoftware voor alle schakels in de keten. De eigen benchmarkmethodiek, ook wel de sterretjes van MoneyView genoemd, is de norm geworden voor productontwikkelaars. De missie echter is in al die jaren onveranderd gebleven: financiële producten transparant en vergelijkbaar maken, van spaarrekeningen en alle soorten schadeverzekeringen tot en met lijfrentes, pensioenverzekeringen en hypotheken.

Ja of nee

Inmiddels gebruiken meer dan 2.000 hypotheekadviseurs onze software om oplossingen te vinden voor hun klanten en objectief vast te stellen hoe de prijs-/ kwaliteitverhouding is van die bij de klant passende producten. We staan aan de vooravond van een volgende ontwikkeling, en daar ligt de hoop in besloten waar ik het zojuist over had. Veel van de productdata is op te splitsen naar vragen die eenvoudig met ja of nee te beantwoorden zijn, dan wel met een enkel getal. Door de klantdata tegen deze dataset aan te houden, wordt snel duidelijk wat bij welke aanbieder en welk product mogelijk is. Een digitale pré-acceptatie, voordat de Martin-van-nu de hypotheekaanvraag op zijn scherm krijgt. Met daarbij gelijk gedetailleerde informatie over aspecten die zich niet eenvoudig laten vangen in een ja of nee of een getalletje. We zijn op diverse fronten hiermee bezig – en dan gelijk marktbreed, niet voor een enkele aanbieder. Overigens hoorde ik van een van hen, een grote ook nog, dat ze eindelijk brondata gaan accepteren als valide vervanging van een aantal documenten. ‘Iemand moet er toch een keer mee beginnen,’ zei hij tegen mij. Gelijk heeft hij, lang leve de pioniers!

‘Proces nog even inefficiënt als dertig jaar terug’

Het nieuwe jaar, ons gezamenlijk jubileumjaar, gaat laten zien of het ons zal lukken de doorstroming in de hypotheekketen vlotter te maken en wie weet, filevorming uit te bannen. Om al te hoge verwachtingen te voorkomen: spitsstroken hebben dat laatste niet kunnen bewerkstelligen op onze snelwegen. Weet u trouwens wanneer de eerste werd geopend? Juist, in 1993.

Reactie toevoegen

 
Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Voor schade als gevolg van overstroming van een niet-primaire waterkering wordt op dit moment bij 42 van de 66 (64 procent) inboedelverzekeringen en bij 38 van de...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Realistisch denken en doen

Realistisch denken en doen

(Martin Koot, MoneyView in VVP 2) Deze column schrijf ik in de week van de provinciale verkiezingen. Als u dit leest, weet u de uitslag allang. Als de voortekenen...

Inschrijving JIP 2023 gestart

Inschrijving JIP 2023 gestart

Voor alles en voor iedereen een verzekering. Dat is het thema van de achtste editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond van Verzekeraars,...

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

De Britse verzekeringsmakelaar Superscript betreedt de Europese markt, met Rotterdam als uitvalsbasis. Superscript richt zich op Europese techbedrijven, veelal startups...

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Uit het meest recente Special Item van MoneyView wordt duidelijk dat er grote verschillen zijn in de dekkingen van caravanverzekeringen. Het bureau: “Gedurende...

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

In de eerste drie maanden van dit jaar is de hoeveelheid rentewijzigingen bij dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) weer wat afgenomen ten opzichte van het...

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

Digitalisering zal een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt het komende decennium. Met de gegevens van consumenten zal het mogelijk zijn om verzekeringen...

Hip and happening, maar voor wie?

Hip and happening, maar voor wie?

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 1, 2023) Moneyview houdt alle hypotheekrentes nagenoeg realtime bij en dat hebben we afgelopen jaar geweten ook. In totaal...