Overkreditering: eigen verantwoordelijkheid geldverstrekker
HYPOTHEKEN – Het betreft hier een uitspraak van de Commissie van Beroep. In deze zaak heeft de geldverstrekker een krediet verstrekt van € 460.936. De leencapaciteit volgens de GHF-normen was echter € 241.756. De consument komt in betalingsproblemen. De geldverstrekker verweert zich door te stellen dat de consument werd bijgestaan door een deskundig adviseur en deze heeft gemotiveerd waarom de lening toch verantwoord zou zijn. De Commissie van Beroep gaat in dit verweer niet mee: “Ook met die advisering behield de geldverstrekker haar eigen verantwoordelijkheid om het krediet wel of niet te verstrekken, en dus om overkreditering te voorkomen”.
Als schade van de consument wordt door de Commissie van Beroep in deze zaak aangemerkt de rente die de consument heeft betaald over het verstrekte krediet voor zover het krediet de leencapaciteit overschreed én voor zover het krediet hoger was dan het krediet dat de consument al had. Omdat de Commissie van oordeel is dat ook de consument zich bewust was dat zijn inkomen voor deze hypotheek ontoereikend was, blijft de schade voor de helft voor rekening van de consument. Alles bij elkaar moet de geldverstrekker ruim € 47.000 aan de consument vergoeden als gevolg van deze overkreditering
Reactie toevoegen
Editie
(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...
Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid
Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...
Schuldenlast studenten loopt sterk uiteen
De opgebouwde studieschulden lopen tussen studenten sterk uiteen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Zo heeft één op...
Adviseur moet regelmatig navraag doen bij klant
(Kifid-uitspraak GC 2024-1054) De consument verwijt de tussenpersoon dat hij heeft verzuimd het overlijden van zijn moeder, de medeverzekerde, in 2004 te melden...
Premiestijging van negentien procent geoorloofd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument...
Klacht van zes ton niet gehonoreerd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...
VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken
VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Financieringsvoorbehoud Op dit moment worden...
Klant maakt schending zorgplicht niet hard
(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...
Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is
(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...