Privacyklacht van natuurlijke persoon

Kifid kantoor

PRIVACY – In deze uitspraak oordeelt de Geschillencommissie dat zij de eis tot herstel van schadevrije jaren niet kan behandelen, omdat de klager geen consument maar een handelaar lijkt te zijn. En klachten van ondernemers behandelt Kifid niet, met uitzondering van – sinds medio 2018 – klachten van kleinzakelijke ondernemers over zakelijke kredieten. Toch pakt Kifid wel een ander deel van de klacht op, namelijk over de registratie van de klager in de verschillende registers voor fraudebestrijding. Dit omdat het hier een privacyklacht betreft van een natuurlijke persoon. En artikel 60 van het Kifid-reglement beschouwt onder andere ‘een natuurlijke persoon met een privacyklacht’ als consument. Dus een natuurlijke persoon, ook al bedrijft deze handelsactiviteiten, kan zich met een klacht inzake privacy tot Kifid wenden. In dit geval bood de gang naar Kifid overigens geen soelaas; álle registraties blijven gehandhaafd.

Het ging om iemand die volhield 6.500 euro voor een auto te hebben betaald, terwijl dat in werkelijkheid 3.200 euro was. Het kwam hem te staan op registratie door NN in alle registers: Gebeurtenissenadministratie, het daaraan gekoppelde Intern Verwijzingsregister, het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister. Bepaald niet mals. Zeker niet wanneer wordt bedacht dat Allianz – volgens een op hetzelfde moment gepubliceerde uitspraak (2019-385) – zich beperkte tot registratie in de Gebeurtenissenadministratie en het Intern Verwijzingsregister bij een vermeende frauduleuze autodiefstalclaim van 56 mille. Daar lijkt de logica een beetje zoek.

Trouwens: Allianz zat er volgens de Commissie naast en moet de registraties verwijderen en alsnog uitkeren. De consument vorderde dus 56 mille, de Commissie wijst “minimaal 44.500 euro” toe. Op basis van de overgelegde stukken kan de Commissie “een exact schadebedrag niet vaststellen wegens het ontbreken van de geldende voorwaarden. Gelet op het debat van partijen oordeelt de Commissie dat dit bedrag minimaal 44.500 euro bedraagt”. Een wel heel open einde. – Uitspraken 2019-385 en 386.

Reactie toevoegen

 
Editie
25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...