Richtinggevend

Kifid 2017 (deel logo)

JAARVERSLAG KIFID – Kifid wijst bij de publicatie van het jaarverslag altijd op trends die zij afleidt uit haar uitspraken. Zo ook dit keer weer.

Een uitleg gevende uitspraak ( GC 2019-581 ) van de Geschillencommissie ging afgelopen jaar over de ‘normale voorzichtigheid’ die een consument in acht moet nemen volgens de voorwaarden in een reisverzekering. Wanneer ben je ‘voorzichtig genoeg’ geweest in het geval van diefstal of verlies van bagage? De Geschillencommissie gaf in een zaak rond verloren persoonlijke spullen duidelijke toetsingscriteria mee. Onder andere de afstand tot de bagage, de waarde van de spullen, de omgeving en het aantal mensen in de directe nabijheid van de bagage spelen een rol. Verzekeraars kunnen voortaan ook gebruik maken van deze concrete maatstaf.

Een andere richtinggevende uitspraak ( GC 2019-784 ) kwam er op het terrein van algemene voorwaarden die online worden verstrekt. In een dergelijk geval mogen de algemene voorwaarden alleen ter beschikking worden gesteld via een ‘duurzame drager’. Een e-mail met een pdf van de voorwaarden is een praktische oplossing om aan het genoemde criterium te voldoen. Verwijzen naar alleen een internetadres is onvoldoende, maar in de praktijk gebeurt dit regelmatig. De Geschillencommissie heeft nog duidelijker gemaakt wat de consequenties zijn als de voorwaarden niet op een juiste wijze zijn verstrekt. Zo kan de verzekeraar dan geen beroep doen op beperkingen in de dekking. Het kan hierbij om zeer hoge schadebedragen gaan, bijvoorbeeld bij een brandverzekering.

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...