Stap voor stap naar je ambitie

Bjorn Bierhaalder, MCH Consultancy

Als je een startend advieskantoor bent, wat ga je dan doen? Provisieloos werken? Inzetten op advies? Volledig digitaal werken? Allemaal goede ideeën. Maar ga je het écht anders doen? Ga je een baanbrekend bedrijfsmodel neerzetten dat de hele markt op zijn kop zet? Een model dat antwoord geeft op het ongenoegen over de financiële branche? Die kans is klein.

De meeste startende adviseurs hebben een historie in de branche. Die kennen de gewoontes en wetmatigheden. Weten hoe het in het verzekeringswereldje werkt. Vanuit die achtergrond val je snel terug in het bekende, vooral als dat op korte termijn leidt tot omzet. Als je even niet oplet, doe je hetzelfde als voorheen, maar dan in je eigen bedrijf. Ik betrap mezelf bijna dagelijks op een vergelijkbaar patroon. Als organisatieadviseur is het meest voor de hand liggende model, zorgen dat ik bij grotere opdrachtgevers voor langere tijd een opdracht heb. Vaak tegen een kortingstarief, maar altijd interessant voor de cashflow en eigen marketing. Het is grappig om te merken dat als het me lukt om bij een grotere opdrachtgever aan de slag te gaan, ik bijna altijd vanuit mijn omgeving hoor dat het fijn is om voor langere tijd inkomenszekerheid te hebben. Alsof dat ooit mijn motivatie is geweest een eigen organisatieadviesbureau te starten. Het nadeel van grotere opdrachten is dat ik weer meedraai in systemen waar ik niet meer in wilde zitten. Voor het gemak noem ik die systemen ‘corporate life’: organisatiemodellen waarin formele afstemming- en besturingsmechanismen nodig zijn om ze te laten functioneren.

Er bestaan voor mijn werk alternatieve modellen. Bijvoorbeeld door op een slimmere manier mijn ‘thoughtleadership’ in te zetten. Hoe dat precies werkt, weet ik nog niet uit eigen ervaring. Ik haal mijn eerste succesjes en verwacht dat ik daar verder in kan groeien. Maar onder de streep komt de meeste omzet nog steeds uit langere opdrachten. En daar gaat op dit moment nog de meeste tijd en aandacht in zitten. Ik zie adviseurs in vergelijkbare situaties. Zo had ik pas geleden een interessant gesprek met ervaren adviseurs die voor zichzelf waren begonnen. Allebei een achtergrond bij een grote financiële instelling. Kunnen zich niet meer vinden in het systeem van die instelling en willen het anders doen. Meer vanuit relatie en vakmanschap en beloning op basis van toegevoegde waarde. Ondanks deze ambitie stelden we tijdens het gesprek met elkaar vast dat de praktijk er anders uitzag. Die confrontatie is vaak verhelderend en altijd teleurstellend. Of het nu om mijn eigen situatie gaat of die van de adviseurs. Gelukkig is de confrontatie minder dramatisch dan het voelt. Loskomen van systemen heeft tijd nodig. Tijd die je gebruikt om je bewust te worden van onbewuste gewoontes en om je weg te vinden richting het nieuwe ideaalplaatje. Dit doe je door nieuwe ideeën uit te proberen, te ervaren wat lukt (of niet) en stap voor stap te groeien richting de nieuwe realiteit.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Heb jij wel eens meegemaakt dat iemand alleen zaken met je wil doen, onder voorwaarden dat je afwijkt van de normen? Hoe ga je om met dit dilemma? Stap je over je...

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

De stichting New Financial Forum organiseert op 14 juni samen met Björn Bierhaalder (Make Change Happen), company purpose coach Tamara Ronteltap en rechtsfilosoof...

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’...

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Kansen genoeg voor adviseurs en verzekeraars. Het is niet alleen de verzekeringswereld die verandert, ook de financiële situatie van klanten verandert. De...

Klantkennis sleutel tot succes

Klantkennis sleutel tot succes

Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Naar een klantgerichte cultuur

Naar een klantgerichte cultuur

De assurantietussenpersoon is tevreden over zijn eigen klantgerichtheid, maar is veel minder te spreken over de klantgerichtheid van zijn businesspartners. Dat...

Zet jezelf op voorsprong

Zet jezelf op voorsprong

Een paar jaar geleden mocht ik een opdrachtgever helpen met een interessante vraag. De grootste klant daagde mijn opdrachtgever uit om meer te leveren dan de jaarlijkse...