Van tussenpersoon naar financieel regisseur

De intermediaire markt krimpt in aantal kantoren. Op dit moment zijn er nog net iets meer dan 6.000 intermediairs actief. Hoewel ze allemaal te boek staan als intermediair is er onder deze groep veel diversiteit. Niet qua vrouwelijke of allochtone ondernemers, maar wel qua businessmodellen. Steeds meer intermediairs willen af van de traditionele rol als tussenpersoon.

De tussenpersoon is een begrip. Iedereen heeft wel een beeld bij een tussenpersoon en daarom is deze term ook zo herkenbaar voor de consument. Maar de meeste tussenpersonen noemen zichzelf liever financieel adviseur. Dat klinkt wat chiquer, maar kan ook verwarrend zijn. Want de accountant en fiscalist noemt zich ook vaak financieel adviseur. Uiteindelijk is hoe je jezelf noemt niet zo belangrijk, het gaat erom welke waarde je toevoegt voor je klant. Daarom is het belangrijk om te weten welke behoefte jouw klanten nu daadwerkelijk hebben.

‘Sluit beter aan bij de bredere financiële behoefte van de consument’

Voor mij is een tussenpersoon een intermediair die zich hoofdzakelijk bezighoudt met de bemiddeling in particuliere schadeverzekeringen met als beloning provisie. En dat is nog steeds de grootste groep kantoren. Met name deze kantoren lopen bedrijfseconomische risico’s. De consument sluit steeds vaker, zo zie ik in onderzoeken bevestigd, online zijn polissen. De premies en provisies staan onder druk. De Nederlandsche Bank voorspelt dat de schadepremie de komende jaren gaat dalen als gevolg van nieuwe technologische ontwikkelingen. Er komt actieve provisietransparantie en verzekeraars verlagen af en toe al de provisies om hun eigen rendementen op peil te kunnen houden. De tussenpersoon die grotendeels voor zijn inkomsten afhankelijk is van provisie op particuliere schadeverzekeringen gaat het zwaar krijgen. Daarom mijn advies om minder afhankelijk te worden van de premie-en provisieontwikkelingen en beter aan te sluiten op de bredere financiële behoefte van de consument.

Financiële toekomst

De financieel adviseur richt zich vooral op de huidige financiële situatie van een klant in brede zin. De financieel regisseur of financiële gids focust zich op de financiële toekomst van een klant en zijn manier van leven. Als je naar de behoefte van de klant kijkt, dan gaat dat meestal verder dan alleen risico’s afdekken. Consumenten willen ontzorgd worden, zekerheid hebben, gemak en consumenten willen de financiële ruimte om hun gewenste leven te leiden.

Vorig jaar heb ik samen met Björn Bierhaalder (MCH Consultancy) onderzocht hoe intermediairs zichzelf positioneren en hoe consumenten dat zien. Daaruit bleek dat consumenten intermediairs meer als tussenpersoon zien, terwijl het intermediair zichzelf vooral als financieel adviseur positioneert. Daar zit een mismatch. Wil je als intermediair meer dan alleen een tussenpersoon zijn, dan moet je op een andere manier aansluiten bij de klantbehoefte. Een financieel adviseur is anders dan iemand die alleen verzekeringen afsluit. Gevraagd en ongevraagd adviseren over meer dan alleen verzekeren, vraagt een andere mindset van een intermediair.

De overtreffende trap is de positionering van financieel regisseur. Dat vraagt om een integrale en multidisciplinaire benadering van klanten, dat vraagt om een investering voor de lange termijn en daar horen andere kennis en vaardigheden bij.

Duurzame relaties

Een goede financieel regisseur kan met minder klanten, meer rendement maken en een hogere klanttevredenheid bereiken. De financieel regisseur bouwt duurzame relaties op met zijn klanten, wat de waarde van de portefeuille op termijn ook positief beïnvloedt. En financieel regisseurs zijn minder afhankelijk van banken en verzekeraars. Maar of je als intermediair financieel regisseur wilt zijn, begint met de vraag hoe jij jezelf wilt positioneren en welke financiële behoeftes jouw klanten hebben.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Robin - - 26 maart 2021

Het onderzoek waar naar wordt verwezen, is dit onderzoek openbaar? Zo ja, kan ik dit rapport ontvangen? Ben zeer benieuwd.

Executive Program Betekenisvol Financieel Adviseren in september van start

Executive Program Betekenisvol Financieel Adviseren in september van start

In september gaat het Executive Program 'Betekenisvol Financieel Adviseren' van start, een programma samengesteld door de Erasmus Universiteit Rotterdam en programmadirecteur...

"Autoverzekeraars moeten kritischer kijken naar polisvoorwaarden"

"Autoverzekeraars moeten kritischer kijken naar polisvoorwaarden"

“Het is hoog tijd dat autoverzekeraars hun polisvoorwaarden kritisch tegen het licht houden.” Aldus Autoverzekering.nl en onderzoeker Fred de Jong in...

Fred de Jong: "Laat nu zien waar je staat als beroepsgroep"

Fred de Jong: "Laat nu zien waar je staat als beroepsgroep"

Laat je expertise zien. Dat is een van de lessen uit de corona-crisis die onderzoeker Fred de Jong aan financieel adviseurs meegeeft in een blog. De Jong: "Zoals...

VKG winnaar Adviescampagne 2019

VKG winnaar Adviescampagne 2019

De campagne ‘De klant vertelt’ van VKG is de winnaar van de VVP Adviescampagne 2019. Dit maakte juryvoorzitter en Adfiz-directeur Enno Wiertsema bekend...

Een mooie schade dankzij Ali

Een mooie schade dankzij Ali

"De afloop van het verhaal is dat onze auto total loss is verklaard. Met Ali heb ik nog veel contact gehad over de nasleep. Altijd vriendelijk en behulpzaam. Dat...

Geef de MKB-er meer financiële grip

Geef de MKB-er meer financiële grip

Binnen de financiële sector wordt veel gesproken over financiële zelfredzaamheid, financiële gezondheid en financieel fit. Daarbij ligt de focus...

"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"

"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"

"De verzakelijking van de relatie tussen verzekeraars en intermediairs is een goede zaak", aldus onderzoeker Fred de Jong in een blog op zijn website, "omdat het...

Adviescampagne 2019: trots op je vak

Adviescampagne 2019: trots op je vak

"Om een goede campagne rond financieel advies te kunnen voeren, zullen financieel adviseurs eerst zelf overtuigd moeten zijn van de waarde van hun vak", aldus Fred...

Beroepseer: trots op je vak

Beroepseer: trots op je vak

(door Fred de Jong, onderzoeker) Om een goede campagne rond financieel advies te kunnen voeren, zullen financieel adviseurs eerst zelf overtuigd moeten zijn van...

Symposium over De Waarde van financieel advies

Symposium over De Waarde van financieel advies

Op 13 december organiseert het Amsterdam Centre for Insurance Studies bij de Universiteit van Amsterdam een symposium over 'De waarde van financieel advies'. Dagvoorzitter...