Verzekeraar draait niet op voor ‘onkunde’ klant

Kifid 2017 (deel logo)

LEVEN - Wijlen de echtgenoot van een consument sluit in januari 2015 via execution only een direct ingaande garantielijfrente bij een verzekeraar. De consument onderwerpt zich hierbij aan de kennis- en ervaringstoets. Als begunstigde benoemt hij zichzelf. In de uitspraak worden slechts 5 van de 15 vragen uit de kennis- en ervaringstoets afgedrukt. Op vraag 12 geeft de man aan dat zijn partner goed verzorgd achterblijft indien hij komt te overlijden. De toets geeft geen inzicht in waarop deze uitspraak is gebaseerd. In september 2015 komt de man te overlijden. Hierna eindigen ook de lijfrente-uitkeringen.

Consument verwijt verzekeraar dat deze haar echtgenoot niet heeft geadviseerd haar als extra begunstigde op te nemen op de verzekering.

Consument geeft aan dat haar echtgenoot tijdens het aanvragen van de verzekering ongeneeslijk ziek was en de verzekering sloot om haar financieel goed verzorgd achter te laten. De consument verwijt dat verzekeraar ten onrechte heeft geprofiteerd van de onkunde van verzekerde. Van de inleg van 18.268 euro is slechts één uitkering ter grootte van 1.406 euro ontvangen.De aangesproken verzekeraar verweert zich onder meer met de stelling: de zorgplicht van de verzekeraar gaat niet zover dat hij bij een klant, die zelf heeft gekozen geen advies te willen, toch een nadere controle zou moeten doen. De commissie deelt het oordeel van de verzekeraar op basis van de volgende argumenten: de echtgenoot heeft de verzekeringsovereenkomst ontvangen en kunnen lezen, heeft zelf gekozen om geen beroep te doen op een adviseur, heeft de kennis- en ervaringstoets met goed gevolg afgelegd en er is geen informatie aan de commissie voorgelegd waaruit blijkt dat de man ten tijde van het afsluiten van de verzekering mentaal niet meer in staat was zelfstandig een verzekering af te sluiten. De klacht van de echtgenote wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...