Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

Hypotheek rekenmachine via Pixabay

(Uit Ken je vak! VVP 02-2022)

Wat is ‘klagen binnen bekwame tijd’?

HYPOTHEKEN – Artikel 6.89 BW schrijft voor dat wanneer je als consument meent dat de geldverstrekker of financieel dienstverlener niet juist heeft gepresteerd, je dit binnen bekwame tijd moet melden nadat je dit gebrek hebt ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken. De Geschillencommissie volgt met wat moet worden verstaan onder bekwame tijd de uitspraak van de Hoge Raad: “De termijn is afhankelijk van alle omstandigheden van het geval. Relevant zijn onder meer de waarneembaarheid van het gebrek, de deskundigheid van partijen, de onderlinge verhouding van partijen, de aanwezige juridische kennis en de behoefte aan voorafgaand deskundig advies. De tijd die is verstreken tussen het moment dat het gebrek in de prestatie is of had moeten worden ontdekt en het indienen van de klacht is weliswaar een belangrijke factor, maar niet doorslaggevend. Van belang is ook of de wederpartij door het tijdsverloop in zijn belangen is geschaad.” – Uitspraak GC 2022–0067

Notariële akte prevaleert boven offerte

HYPOTHEKEN – Wat is de situatie als de consument, op grond van de voorwaarden in de offerte, mag verwachten recht te hebben op een lagere rente wanneer de rente op het moment van passeren is gedaald (dagrente) en in de akte toch de offerterente is opgenomen?

De Geschillencommissie laat dan de notariële akte prevaleren en volgt daarbij de volgende motivatie: “1. Op grond van artikel 157 lid 2 Rv levert een authentieke akte tussen partijen onderling dwingend bewijs op van de afspraken die tussen partijen zijn gemaakt. 2. In de hypotheekakte is expliciet is vermeld dat de consumenten een rente zijn verschuldigd van twee procent per jaar. 3. De consumenten zijn hiermee middels het ondertekenen van de hypotheekakte akkoord gegaan. 4. Nu de hypotheekakte zoals hiervoor is overwogen dwingende bewijskracht heeft, staat vast dat partijen een rente van twee procent per jaar zijn overeengekomen. Dat in de offerte en de hierop van toepassing zijnde profijtclausule hieromtrent tegenstrijdige bepalingen zijn opgenomen is op zichzelf juist, maar de afspraken uit de hypotheekakte dateren van na die datum en prevaleren gezien het voorgaande boven de afspraken uit de offerte.” – Uitspraak GC 2022-0186

Niet bevoegd

HYPOTHEKEN – Financieel adviseurs kunnen hun dienstverlening uitbreiden door ook op te treden als aankoopmakelaar. Indien de consument vervolgens een klacht heeft over deze financieel adviseur en de klacht heeft betrekking op de werkzaamheden als aankoopmakelaar dan kan de consument met deze klacht niet laten behandelen door Kifid: “De Geschillencommissie is niet bevoegd om de klacht van de consument over de rol van de adviseur als aankoopmakelaar te behandelen. Uit artikel 60 in verbinding met artikel 1 van het reglement van Kifid volgt dat een klacht moet gaan over een financiële dienst. Het doen van onderhandelingen en het regelen van de aankoop van een woning valt daar niet onder. Voor zover de consument terugbetaling van de kosten vanwege de rol van de adviseur als aankoopmakelaar heeft gevorderd, kan de grondslag voor deze vordering dus niet door de commissie worden beoordeeld omdat dit deel van de klacht niet behandelbaar is.” – Uitspraak GC 2022-0015

De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de

...

 

Reactie toevoegen

 
Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...