Adfiz staat achter afzien door Kifid van zorgvuldigheidstoets
Adfiz noemt het een goede zaak dat Kifid geen zorgvuldigheidstoets gaat doen. Adfiz: "Wij zijn blij met deze conclusie van Kifid, omdat een andere afweging tot meer onzekerheid en onvoorspelbaarheid van uitspraken had geleid."
De zorgvuldigheidstoets was een idee van SEO, bij de meest recente vierjaarlijkse evaluatie van Kifid in 2020. Kifid zou standaard ook moeten toetsen of een klant zorgvuldig is behandeld. Onlangs werd bekend dat Kifid deze toets niet gaat uitvoeren na overleg met stakeholders. Kifid zet de huidige werkwijze voort, die inhoudt dat de financieel toezichtrechtelijke zorgvuldigheidstoets onderdeel is van de privaatrechtelijke zorgvuldigheidstoets.
Adfiz: "Kifid is doorlopend bezig om de kwaliteit van geschillenbeslechting te verbeteren en heeft een hoge waardering van zowel consumenten als stakeholders. We zien dat Kifid open staat voor ideeën voor verdere verbetering en tegelijk dit beoordeelt op basis van zorgvuldige afweging. Het laat zien dat Kifid staat voor onpartijdigheid en rechtszekerheid en dat ook zorgvuldig waarborgt. Zowel de consument als de financiële dienstverlener kan daarop vertrouwen."
Reactie toevoegen
Meer over
(Kifid-uitspraak GC 2024-0764) De consument heeft een claim ingediend op zijn inboedelverzekering vanwege een drietal schroeischades. De verzekeraar heeft dekking...
Kifid definitief niet open voor ondernemers
De nieuwe minister van Financiën Heinen acht openstelling van Kifid voor ondernemers niet nodig, is te lezen in een verzamelbrief moties en toezeggingen op...
Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage
(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...
Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis
Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...
Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank
(Kifid-uitspraak GC 2024-0738) Op basis van een e-mail van de bank verkeerde de adviseur in de veronderstelling dat zijn (namens de consument gedane) verzoek om...
Hypotheekadviseur laat veel steken vallen
(Kifid tussenuitspraak GC 2024-0730A) De consumenten hebben op advies van de adviseur hun hypothecaire geldlening overgesloten. Zij hebben zich nadien beklaagd over...
Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake
(Kifid-uitspraak GC 2024-0713) De consument heeft van de verzekeraar een brief ontvangen waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep op zijn...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0711) De consument heeft een beroep gedaan op de inboedeldekking van zijn Woonverzekering nadat een kastje met daarin een verzameling Swarovski...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht...
Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht
(Kifid-uitspraak GC 2024-0688) De Geschillencommissie meent dat van de adviseur had mogen worden verwacht dat hij in ieder geval tijdens een gesprek met de consument...