Adviseur terecht drie jaar geregistreerd na valsheid in geschrifte

Register via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0871) De klager heeft zich in zijn rol van verzekeringsadviseur schuldig gemaakt aan valsheid in geschrifte. a.s.r. mocht in verband hiermee zijn persoonsgegevens voor de duur van drie jaar registreren in het Incidentenregister en het EVR. Wel moet de aangeslotene 200 euro van de door de klager gemaakte buitengerechtelijke kosten vergoeden, omdat de registratieduur pas na tussenkomst van een advocaat door de aangeslotene is verkort.

De klager heeft begin 2021 in zijn rol van verzekeringsadviseur voor een klant een autoverzekering aangevraagd bij VCN, de gevolmachtigde van de aangeslotene. Om ervoor te zorgen dat deze klant de schadevrije jaren van zijn vader kon overnemen heeft de klager het polisblad van de verzekering van de vader van de klant bewerkt zodat hierop stond dat de klant regelmatige bestuurder was van de auto van zijn vader. Indien de klant niet als regelmatig bestuurder op het polisblad van zijn vader stond, was overname van het de schadevrije jaren namelijk niet mogelijk.

a.s.r. registreerde in eerste instantie de persoonsgegevens van de klager voor acht jaar in het Incidentenregister en in het EVR. Na bemiddeling door een advocaat bracht a.s.r. de duur terug tot drie jaar, een redelijke termijn volgens de Geschillencommissie.

De commissie: “De klager heeft geen omstandigheden aangevoerd die een kortere registratieduur rechtvaardigen. Ter zitting heeft de klager aangegeven werkzaam te zijn als hypotheekadviseur. Dat hij thans geen eigen assurantiekantoor kan openen, betekent dus niet dat hij zijn beroep als financieel adviseur niet meer kan uitoefenen. Ook het gegeven dat de klager een uur onderweg is om op zijn werk te komen, is geen omstandigheid die tot een verdere verkorting van de registratieduur noopt. Daarnaast verklaarde de klager ter zitting dat het voor zijn echtgenote toch wel mogelijk was om een autoverzekering bij een andere verzekeraar dan de Vereende af te sluiten. De verwachting van de klager dat zijn echtgenote als gevolg van de EVR-registratie van de klager geen autoverzekering zou kunnen afsluiten is dan ook niet bewaarheid geworden. Evenmin is gebleken dat ten behoeve van de dochter van de klager als gevolg van de EVR-registratie geen andere zorgverzekering kan worden afgesloten.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....