Af van 'slikken of stikken' op zakelijke markt

Enno Wiertsema: ‘Meer creativiteit nodig.’

"De Gedragscode Geïnformeerde verlenging voor zakelijke verzekeringen dient zodanig aangepast te worden dat adviseur en klant voldoende tijd hebben om zich fatsoenlijk en gedegen te oriënteren op een alternatief." Dat schrijft directeur Enno Wiertsema van Adfiz in zijn maandcolumn op de website van de organisatie van financieel adviseurs.

Wiertsema: "Ik hoor al geruime tijd van veel adviseurs en hun zakelijke klanten dat ze zich ieder jaar opnieuw groen en geel ergeren aan de handelswijze van sommige verzekeraars als het einde van de contractstermijn nadert. Onder het mom van het versterken van de concurrentiepositie, het ‘pleasen’ van de aandeelhouders of voldoen aan de Solvency II richtlijnen wordt dit moment te vaak gebruikt om ‘lastige’ risico’s nog maar eens onder de loep te nemen. De klant krijgt dan een nieuw voorstel tegen uitgeklede voorwaarden of met forse premiestijgingen voor de kiezen.

Dat zou nog enigszins te billijken zijn als adviseur en klant hier – pak ‘m beet – drie à vier maanden op voorhand van op de hoogte worden gebracht. Echter, te vaak staan hier geen drie maanden voor, maar slechts één maand. En dan is het in de praktijk niets meer en niets minder dan een kwestie van ‘slikken of stikken’.

"Als je – na de initiële contractstermijn – als klant ieder jaar wordt geconfronteerd met een onzeker moment waarop een verzekeraar op het laatste moment de voorwaarden kan uitkleden of de premie kan verhogen, draagt dat niet bij aan het vertrouwen in de sector; om het maar eens diplomatiek te zeggen. Dergelijke praktijken moeten dus de wereld uit."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 3 september 2019

Het lijkt er steeds meer op dat verzekeraars geen maatschappelijke functie meer willen hebben. Toch is die solidariteit hun enige bestaansrecht.

Meer over
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....