ASR rondt overname Brand New Day PPI af

Kalo Bagijn 2019

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen. Afscheid wordt genomen van Jan Willem Hoitsma als CEO en bestuurder van de PPI.

ASR en Brand New Day kwamen in augustus 2020 overeen dat ASR. het resterende 50 procent-belang van Brand New Day in de PPI van Brand New Day zou overnemen. ASR. had al een belang van 50 procent in de PPI van Brand New Day en wordt met deze overname de volledige eigenaar van de joint venture voor bedrijfspensioenen, die in 2011 was opgericht.

Meer dan 6.500 werkgevers met 165.000 werknemers kozen voor een pensioenregeling van Brand New Day PPI. Het beheerd vermogen bedroeg eind 2020 ruim € 1,4 miljard.  De medewerkers van de PPI van Brand New Day (53 FTE) treden in dienst bij ASR. Met de afronding van deze overname komt een eind aan de rol van Jan Willem Hoitsma. Hij zet zijn toekomst buiten de PPI voort. Op termijn zal Brand New Day PPI onder een andere naam verder gaan.

Kalo Bagijn, oprichter en CEO Brand New Day: "De verkoop van de PPI past in onze geschiedenis van ondernemerschap. Naast de verkoop van de PPI zijn wij afgelopen maand ook gestopt met onze levensverzekeraar om ons met onze bank volledig te gaan richten op de particuliere markt voor sparen en beleggen voor later. Wij verkopen de PPI met gemengde gevoelens. We nemen met weemoed afscheid van alle leuke collega’s waar we een band mee hebben opgebouwd en zijn trots op het succes van de PPI. Maar we zijn er ook van overtuigd dat we door het maken van deze ‘kill your darlings’-keuze de groei van Brand New Day in de komende jaren gaan versnellen."

Na de verkoop van het belang in de PPI aan ASR neemt de bestaande aandeelhouder Oreades het 9,46 procent-belang van ASR en het 8,69 procent-belang van VvAA in de holding van Brand New Day over. Na deze aandelentransactie, die naar verwachting begin april wordt afgerond, kent de holding van Brand New Day nog twee aandeelhouders: Oreades (74% belang) en Brand New Day N.V. (oprichters en personeel van het eerste uur van Brand New Day, 26% belang). 

Brand New Day stopt ook met Brand New Day Levensverzekeringen. De verzekeringsportefeuille wordt, onder voorbehoud van goedkeuring van DNB, naar verwachting in april 2021 overgedragen aan Waard Leven. Daarna wordt de vergunning voor levensverzekeringen ingeleverd. De verzekeringstak is namelijk nooit een groot succes geworden, aldus Brand New Day zelf.  

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

Praktische tips duurzaam beleggen op VVP Event Pensioen & Inkomen

"Adviseurs die kennis en vaardigheden bezitten over duurzaam pensioen en vermogensvorming hebben een streepje voor op hun collega’s. En dat is niet alleen omdat...

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

Praktische pensioenhandvaten voor adviseurs op VVP Event Pensioen & Vermogen

"De Wet Toekomst Pensioenen is bedoeld om iedereen (meer) invloed te geven op de eigen financiële planning. Kennis van en een praktische kijk op zowel...

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Nieuw bij Brand New Day: spaardeposito’s (branded content)

Zo hard als de rente steeg, zo hard groeide het afgelopen jaar de vraag naar spaardeposito’s bij Brand New Day. Omdat de grootste aanbieder van aanvullende...

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

Eerder stoppen met werken? Durf te vragen!

(Blog door Brand New Day, kennispartner van het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart. Auteur: Joost Tieland, commercieel directeur). Vermogensadvies krijgt...

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day op weg naar 10 miljard euro beheerd vermogen

Brand New Day zag in 2023 het totale klantvermogen met 33 procent groeien naar 6,4 miljard euro (2022: 4,8 miljard euro). Eind 2025 moet dan 10 miljard euro gaan...

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

Nederlander zet in 2024 meer geld opzij

In het afgelopen jaar zorgden actuele ontwikkelingen ervoor dat zes op de tien mensen minder geld opzij zetten, aldus onderzoek door Brand New Day. Inflatie en stijgende...

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

BND: Nederlanders willen meer pensioen in verkiezingscampagnes

Bijna twee op de drie  Nederlanders vindt dat pensioen nu te weinig aandacht krijgt in de verkiezingscampagne, zo blijkt uit onderzoek van Dynata in opdracht...

BND: forse groei pensioenbeleggen

BND: forse groei pensioenbeleggen

"Door een relatief onderbelicht onderdeel in de nieuwe pensioenwetgeving hebben zzp’ers en werknemers zonder pensioenopbouw per 1 juni dit jaar veel meer ruimte...

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlander in toenemende mate bezorgd over financiën na pensionering

Nederlanders zijn in toenemende mate bezorgd over hun financiën als ze gaan stoppen met werken en dit sluit aan bij zorgen rond de financiële situatie...

BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

BND: cryptovaluta populairste belegging onder ondernemers

De populairste belegging onder ondernemers zijn momenteel cryptovaluta. Bijna vier op de tien ondernemers belegt in 2023 in crypto, terwijl dat in 2021 nog maar...