ASR rondt overname Brand New Day PPI af

Kalo Bagijn 2019

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen. Afscheid wordt genomen van Jan Willem Hoitsma als CEO en bestuurder van de PPI.

ASR en Brand New Day kwamen in augustus 2020 overeen dat ASR. het resterende 50 procent-belang van Brand New Day in de PPI van Brand New Day zou overnemen. ASR. had al een belang van 50 procent in de PPI van Brand New Day en wordt met deze overname de volledige eigenaar van de joint venture voor bedrijfspensioenen, die in 2011 was opgericht.

Meer dan 6.500 werkgevers met 165.000 werknemers kozen voor een pensioenregeling van Brand New Day PPI. Het beheerd vermogen bedroeg eind 2020 ruim € 1,4 miljard.  De medewerkers van de PPI van Brand New Day (53 FTE) treden in dienst bij ASR. Met de afronding van deze overname komt een eind aan de rol van Jan Willem Hoitsma. Hij zet zijn toekomst buiten de PPI voort. Op termijn zal Brand New Day PPI onder een andere naam verder gaan.

Kalo Bagijn, oprichter en CEO Brand New Day: "De verkoop van de PPI past in onze geschiedenis van ondernemerschap. Naast de verkoop van de PPI zijn wij afgelopen maand ook gestopt met onze levensverzekeraar om ons met onze bank volledig te gaan richten op de particuliere markt voor sparen en beleggen voor later. Wij verkopen de PPI met gemengde gevoelens. We nemen met weemoed afscheid van alle leuke collega’s waar we een band mee hebben opgebouwd en zijn trots op het succes van de PPI. Maar we zijn er ook van overtuigd dat we door het maken van deze ‘kill your darlings’-keuze de groei van Brand New Day in de komende jaren gaan versnellen."

Na de verkoop van het belang in de PPI aan ASR neemt de bestaande aandeelhouder Oreades het 9,46 procent-belang van ASR en het 8,69 procent-belang van VvAA in de holding van Brand New Day over. Na deze aandelentransactie, die naar verwachting begin april wordt afgerond, kent de holding van Brand New Day nog twee aandeelhouders: Oreades (74% belang) en Brand New Day N.V. (oprichters en personeel van het eerste uur van Brand New Day, 26% belang). 

Brand New Day stopt ook met Brand New Day Levensverzekeringen. De verzekeringsportefeuille wordt, onder voorbehoud van goedkeuring van DNB, naar verwachting in april 2021 overgedragen aan Waard Leven. Daarna wordt de vergunning voor levensverzekeringen ingeleverd. De verzekeringstak is namelijk nooit een groot succes geworden, aldus Brand New Day zelf.  

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day: vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’

VVP Ondernemersnetwerk en Brand New Day organiseren komend najaar de vierdaagse training ‘Verdienen met vermogen’ voor financieel advieskantoren. Dit...

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna veertig procent wil voor 65e stoppen met werken

Bijna vier op de tien Nederlanders willen al voor hun 65e stoppen met werken, dat is voor de meeste werkenden ruim twee  jaar eerder dan de AOW-gerechtigde...

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

Nieuw pensioenstelsel blinde vlek voor veel Nederlanders

De inhoud van het pensioenakkoord dat het Nederlandse pensioenstelsel grondig zal wijzigen, blijkt voor heel veel Nederlanders een blinde vlek. Bijna de helft (44...

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Nederlanders bezuinigen niet op pensioen"

"Ondanks de gestegen kosten, verminderen maar weinig mensen hun inleg voor pensioen en voor het creëren van een financiële buffer", aldus Brand New Day. Brand...

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day: pensioenbewustzijn neemt toe

Brand New Day noteerde over 2022 een nettowinst van 10,2 miljoen euro (2021: 11,7 miljoen euro). De nettowinst daalde licht door grote investeringen in marketing,...

ASR wint HR Proffie 2022

ASR wint HR Proffie 2022

ASR heeft de HR Proffie 2022 gewonnen., de award voor het meest innoverende en inspirerende HR-beleid van Nederland. AON en Heembouw waren de andere kanshebbers. In...

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

"Nederlanders willen meer controle over beleggingen pensioengeld

Veel Nederlanders willen meer controle krijgen over waar hun pensioengeld in wordt geïnvesteerd. Bijna de helft zegt het niet fijn te vinden dat ze momenteel...

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

Huishoudens kunnen door geldzorgen minder pensioensparen

De enorm gestegen kosten van levensonderhoud lijken veel Nederlanders ervan te weerhouden extra geld opzij te zetten voor hun pensioen. De helft van de mensen zet...

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Pensioentweedeling onder zzp’ers: ‘onwetenden’ versus ’boven op de bal’

Er lijkt sprake te zijn, aldus onderzoek in opdracht van Brand New Day, van een tweedeling in de groep zelfstandigen en ondernemers als het om hun pensioenvoorziening...