Bank niet verantwoordelijk voor (forse) rentedaling

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2020-827) Consument heeft in 1999 een OpMaat Hypotheek gesloten bij de Rabobank met daaraan gekoppeld een OpMaat Verzekering. Daarin wordt kapitaal opgebouwd ten behoeve van de aflossing van de geldlening. Het rentetarief van de lening en de verzekering zijn aan elkaar gekoppeld en voor de premie-inleg is een zogenoemde hoog/laag-constructie overeengekomen. In 2009 is een nieuw rentecontract overeengekomen tegen een tarief van 5,4 procent. In 2019 liep het rentecontract af en is een nieuw rentecontract afgesloten tegen een tarief van 2,4 procent. Deze (forse) renteverlaging leidde ertoe dat het beoogde eindkapitaal in de verzekering niet zou worden behaald tenzij de premie zou worden verhoogd. Consument verwijt de bank dat zij hem niet tijdig heeft gewaarschuwd dan wel geadviseerd om een extra voorziening te treffen vooruitlopend op de gevolgen voor de premie van de lage rentestand in 2019 en vordert een schadevergoeding. De bank heeft zich hiertegen verweerd. De Commissie volgt de bank in haar stellingen en oordeelt dat de bank consument voldoende heeft geïnformeerd over de kenmerken van het product; het moet voldoende duidelijk zijn geweest voor (de bovengemiddeld geïnformeerde) consument dat bij een rentedaling een tekort zou kunnen ontstaan met betrekking tot het beoogde eindkapitaal en dat de bank niet heeft moeten voorzien dat in 2019 sprake zou zijn van een (forse) rentedaling. De vordering is afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...