Beleggingsrisico inherent aan beschikbare premieregeling

Kifid 2017 (deel logo)

Een wijziging van de rente in aanloop naar de pensioendatum kan gevolgen hebben voor de hoogte van de in te kopen pensioenen. Aanbieders van beschikbare premieregelingen zijn hier niet verantwoordelijk voor, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraken 2019-217 en 2019-218.

Beide consumenten vonden dat de verzekeraar hen had moeten waarschuwen voor het risico van waardevermindering van het pensioenkapitaal in de maanden voorafgaand aan pensionering. Ze verlangden dat respectievelijk Achmea en Aegon deze waardevermindering vergoeden. De Geschillencommissie van Kifid concludeert dat niet is gebleken dat betrokken verzekeraars in de periode voorafgaande aan het moment waarop het belegde pensioenkapitaal werd omgezet in een pensioenuitkering te risicovol hebben belegd of anderszins te kort zijn geschoten. Bij een beschikbare premieregeling is de hoogte van het uiteindelijk aan te kopen pensioen onzeker, omdat het onder meer afhangt van de beleggingswaarde, de voor het pensioen relevante rentestand en de levensverwachting op het moment van pensionering. Er is geen reden om de daling van het pensioenkapitaal te vergoeden.

De Commissie: "Het is inherent aan een beschikbare premieregeling in de vorm van een beleggingsverzekering dat er sprake is van beleggingsrisico. Tot het moment dat het pensioenkapitaal wordt aangewend voor het aankopen van een pensioenuitkering kan de waarde dagelijks schommelen. Noch de ontwikkeling van het pensioenkapitaal gedurende de looptijd van de verzekering, noch de hoogte van de pensioenuitkering op de pensioendatum zijn gegarandeerd. De koersschommelingen kunnen leiden tot een hoger of lager pensioenkapitaal op de datum dat de pensioenverzekering tot uitkering komt. Schommelingen in koersen kunnen bij defensieve beleggingsprofielen met name voorkomen wanneer de rente beweegt omdat voor deze profielen gekozen wordt voor een relatief hoog percentage beleggingen in vastrentende waardes. De consumenten hadden dit kunnen weten en de verzekeraar hoeft hier in de maanden voor pensionering niet nogmaals apart op te wijzen."

 
 
 

 

 
 

 

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...