Boze reacties adviseurs op dienstverlening geldverstrekkers

Contract hypotheek via Pixabay

Er waren afgelopen kwartaal grote verschillen in de dienstverlening van geldverstrekkers. Een aantal geldverstrekkers werd bijzonder goed gewaardeerd, zoals Triodos Bank, ING, a.s.r., Obvion en Munt Hypotheken, maar anderen scoorden slecht. Dit heeft niet alleen tot ontevredenheid geleid, maar zelfs tot veel boze reacties van adviseurs. Dit blijk tui de recente kwartaalmeting van de tevredenheid over geldverstrekkers, gebaseerd op feedback van adviseurs en binnendienstmedewerkers die werkzaam zijn bij Ingage Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur).

Afgelopen kwartaal hebben de vestigingen 55 procent van hun aanvragen ingediend bij geldverstrekkers met een (zeer) goede rating. Aan de andere kant werd bijna 30 procent ingediend bij financiers met een veel lagere score (maar vaak wel met een lage rente), inclusief enkele top 10 geldverstrekkers.

Uit onze analyse van de toelichtingen van onze vestigingen blijkt dat adviseurs snelheid, meedenken en communicatie het belangrijkst vinden bij een midoffice. Dat blijkt ook uit de rating. Zo ligt de gemiddelde score van de ‘bespreekpartijen’ structureel hoger dan die van de overige aanbieders. Een andere factor die van invloed is, is het percentage eerste hypotheken. Geldverstrekkers die relatief meer verhogingen, meeneemhypotheken en echtscheidingsaanvragen verwerken, hebben gemiddeld een lagere score. Daar blijkt ook een statistisch verband tussen te zijn. Maar dit zijn uiteraard gemiddelde patronen die niet het volledige verhaal vertellen over een individuele aanbieder, waarvan enkele dus al tijden worstelen met de kwaliteit van hun dienstverlening.

Tussen 2015 en 2019 is de doorlooptijd van een gemiddeld hypotheekdossier, van aanvraag tot bindend aanbod, gehalveerd. Sinds 2019 is er echter nauwelijks verdere vermindering van de afsluitduur opgetreden. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Ten eerste zijn er meer complexe aanvragen, zoals verhogingen en meeneemhypotheken. Daarnaast spelen meer wetgeving (Wwft) en toegenomen onzekerheid bij acceptanten (bij maatwerkdossiers) een rol, waardoor er vaker extra documenten  worden gevraagd  en meer controles plaatsvinden. Het proces wordt ook beïnvloed door verduurzaming van woningen, wat extra werk en documentatie met zich meebrengt. En mogelijk is er ook een verloop geweest van ervaren acceptanten.

Aan de andere kant hebben automatisering van controles, fastlanes, inkomensverklaringen voor zelfstandigen, digitalisering en het gebruik van brondata vooralsnog niet kunnen zorgen voor een substantieel sneller proces op brancheniveau. De potentie is niettemin duidelijk en dat zal zich de komende jaren gaan uitbetalen. Belangrijk punt tot slot is dat een efficiënter aanvraagproces de meeste aandacht krijgt, maar dat een efficiënter beheerproces minstens zo belangrijk is voor consumenten en hun adviseurs. Want daar valt misschien nog wel meer te winnen, aldus de Hypotheekshop.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Benedenmaats presterende geldverstrekkers frustreren adviseur

Benedenmaats presterende geldverstrekkers frustreren adviseur

De tevredenheid van hypotheekadviseurs over geldverstrekkers is niet verder gedaald. Maar het verschil in waardering tussen de groep die ‘bovengemiddeld’...

Aantal hypotheekaanvragen in eeste kwartaal met 20 procent gestegen

Aantal hypotheekaanvragen in eeste kwartaal met 20 procent gestegen

Het aantal hypotheekaanvragen is in het eerste kwartaal van 2024 met twintig procent gestegen ten opzichte van het vierder kwartaal 2023, zo blijkt uit cijfers van...

"Rally op woningmarkt nog niet voorbij"

"Rally op woningmarkt nog niet voorbij"

De rally op de woningmarkt is nog niet voorbij, aldus Ingage Franchise. In februari 2024 vond het hoogste aantal hypotheekaanvragen van starters plaats in vier jaar....

Vliegende start woning- en hypotheekmarkt

Vliegende start woning- en hypotheekmarkt

De woning- en hypotheekmarkt heeft een vliegende start gemaakt in het nieuwe jaar. Zo vertoont januari een stijging van 15 procent in het aantal hypotheekaanvragen...

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

(Uit katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Blijf weg uit je persoonlijke aannames: dat de klant het niet wil of te duur vindt. Maak inkomensbescherming een belangrijk...

Ingage: overbieden neemt toe

Ingage: overbieden neemt toe

De gemiddelde duur van het financieringsvoorbehoud (de 'ontbindende voorwaarden') is afgenomen tot ongeveer 4,5 weken, terwijl dit media vorig jaar nog ruim 6 weken...

Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Een kwartaal met twee gezichten, zo betitelt Ingage het derde kwartaal in haar recente kwartaalmeting van de tevredenheid onder adviseurs over geldverstrekkers....

Ingage: woningmarkt trekt aan

Ingage: woningmarkt trekt aan

Het aantal hypotheekaanvragen van huizenkopers (starters en doorstromers) is in het derde kwartaal op hetzelfde niveau blijft als het voorgaande kwartaal, aldus...

Ingage Franchise: daling huizenprijzen lijkt voorbij

Ingage Franchise: daling huizenprijzen lijkt voorbij

De daling van de huizenprijzen lijkt na een jaar tot stilstand te zijn gekomen, aldus Ingage Franchise (het bedrijf achter De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...