Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Huisje graphic via Pixabay

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft de consument aanvullende uitkering gevorderd voor schade aan de inboedel en de tuin. De extra schade aan de tuin is ontstaan doordat de consument vanwege eisen van de gemeente zijn woning enkele meters naar achteren op zijn perceel moest herbouwen. De Commissie van Beroep is anders dan eerder de Geschillencommissie van oordeel dat deze schade op grond van de polisvoorwaarden voor vergoeding in aanmerking komt.

Het verweer van de verzekeraar dat genoemde schade en kosten zijn veroorzaakt door de herbouw van de woning en niet door de brand, volgt de Commissie van Beroep niet. "De noodzaak tot herbouw van de woning met inachtneming van de gemeentelijke regels staat immers in direct oorzakelijk verband met de brand. Nu niet gebleken is dat deze schade was verdisconteerd in de vaststellingsovereenkomst, kan de verzekeraar zich met betrekking tot deze schade niet beroepen op de akkoordverklaring van de consument. De
vaststellingsovereenkomst staat immers niet in de weg aan de vergoeding van schade die daarin niet is meegenomen, maar die wel onder de dekking van de polis valt."

De door de consument genoemde bedragen komen de Commissie van Beroep te hoog voor. De commissie van Beroep schat de schade daarom ex aequo et bono op 2.500 euro.

De consument vorderde een aanvullende uitkering van 20.000 euro voor de schade aan de tuin.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...