Consument kan niet aantonen dat hij polissen had opgezegd
(Kifid-uitspraak GC 2023-0416) De consument stelt dat hij in 2018 aan de adviseur de opdracht heeft gegeven alle lopende verzekeringen bij de verzekeraar op te zeggen vanwege een overstap naar een andere verzekeraar maar dat de adviseur alleen de auto- en inboedelverzekering heeft laten beëindigen. Hierdoor heeft de consument te veel premie betaald en vordert hij deze premie terug. De Geschillencommissie oordeelt dat niet is komen vast te staan dat de consument in 2018 aan de adviseur de opdracht heeft gegeven al zijn verzekeringen te laten beëindigen en dat er dus voor de consument een verplichting was de premie te betalen.
De commissie: “De consument voert aan dat hij op 1 november 2018 telefonisch alle lopende verzekeringen heeft opgezegd, maar heeft hiervan geen documentatie overgelegd waaruit blijkt dat dit gesprek heeft plaatsgevonden. De adviseur betwist dat een dergelijke telefonisch opzegging door de consument is gedaan en ook dat er een schriftelijke opzegging is ontvangen voor de resterende verzekeringen. Daarnaast heeft de adviseur, uit de gedraging van de consument, niet kunnen afleiden dat hij de intentie had om de overige verzekeringen op te zeggen. De consument heeft namelijk alle premies betaald tot de beëindiging van de verzekeringen in 2022.”
De consument vorderde 1.753,50 euro.
Reactie toevoegen
Meer over
Sector geeft Kifid ruime voldoende
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!
(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht
Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...
Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik
(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...
Geen zoete afdronk voor klager
(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...
Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige
(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...