De waarde van vertrouwen

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"Ik denk dat veel financieel adviseurs op een tweesprong staan", aldus een blog van Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Er kan worden gekozen voor de weg waarbij op de gemakkelijkste manier en tegen de laagste kosten wordt uitgevoerd wat de consument wenst. De andere weg is hobbelig en lastig. Dat is de weg waar de adviseur luistert naar de consument, maar hem niet naar de mond praat."

Volgens Oosterbaan leidt deze laatste weg uiteindelijk naar meer vertrouwen en dat is voor advieskantoren én hun klanten uiteindelijk meer waar. "Adviseurs kunnen klanten tegen hun eigen onkunde beschermen en hen helpen met hun verantwoordelijkheidsbesef voor de toekomst. Dat vraagt een intrinsieke motivatie om echt te willen zorgen voor het financiële welzijn van de klant."

Lees hier de hele blog van Jurjen Oosterbaan.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Patrick Betman - TMA Consultancy 20 maart 2018

Beste Jurjen, Ik denk eigenlijk niet dat de vraag bij de adviseur ligt, maar meer bij de toezicht houders die uiteraard het beste met de consument voor hebben, maar banken, vergelijkers en verzekeraars de vrijheid geven om de consument te laten aanklooien met online tooltjes en 'de goedkoopste oplossingen'. Zolang dit door gaat, dan zal er geen consument zich willen verdiepen, laat staan een adviseur betalen. De adviseurs die ik ken willen echt allemaal wel de diepte in met de klant. Cowboys houdt je natuurlijk altijd, maar die zijn over het algemeen al wel uit de markt verdwenen.

Ing. H. de Vries - persoonlijke titel 19 maart 2018

Geachte heer Oosterbaan, Ten tijde dat er nog 30 -50 % provisie werd uitgekeerd werd een AO product vaak standaard meegenomen in het advies. Nu zien we dat het volgens vele onderzoeken achterwege blijft mede gelet op uw colum. De WIA WGA Wetgeving is zeer complex voor zowel de adviseur alsmede de klant. De oplossingen zijn ook complex geworden met de komst van de aanvullingsproducten los van het feit of je een aanstelling hebt bij de maatschappij. Daarnaast zie ik dat zeer summier gevraagd wordt naar de collectieve regelingen bij de wg. En zijn deze er welke regelingen zijn er dan en wat is de inhoud en dekking ervan. Het navragen en het uitpluizen van de bestaande regeling kost tijd en dus geld. En is de klant bereid om meer te betalen als je als TP meer werk gaat verzetten of onderzoek gaat plegen. Temeer omdat het scenario AO en WW niet echt tot de verbeelding spreekt van de klant. Ja de klant wilt het wel weten maar niet betalen voor deze extra uitzoekdienst. Echter scenario overlijden dat wil men WEL goed geregeld hebben al is de kans hierop 1; 45000 en AO en WW 1:8 volgens het UWV. Vanuit de klant bezien is dit typisch een gevalletje ik boek een reis en de verkoper blijft zeuren over de annuleringverzekering. Dus ik ben nog niet eens op reis en moet mij verzekeren tegen allerlei onheil terwijl de vakantie nog moet beginnen. Heb jij ooit een annuleringsverzekering afgesloten voor je vakantie, nou ik niet.

ORV bij hypotheek niet verwaarlozen

ORV bij hypotheek niet verwaarlozen

“Ik vind het een slechte ontwikkeling dat het aantal overlijdensrisicoverzekeringen dat in combinatie met een hypothecair krediet wordt afgesloten zo sterk...

DFO onderzoekt haalbaarheid keurmerk Zakelijk Krediet Adviseurs

DFO onderzoekt haalbaarheid keurmerk Zakelijk Krediet Adviseurs

Bureau DFO neemt het initiatief om te komen tot een onderzoek naar de haalbaarheid van de oprichting van een keurmerk Zakelijk Krediet Adviseurs. Het aantal financieel...

Na schrappen ORV-eis voor bestaande NHG-klanten: adviseur moet klant informeren

Na schrappen ORV-eis voor bestaande NHG-klanten: adviseur moet klant informeren

Bureau DFO raadt adviseurs aan contact op te nemen met bestaande NHG-klanten met een ORV. Dit nu NHG heeft aangekondigd de ORV-verplichting ook voor bestaande klanten...

Werkgevers wensen van adviseurs ondersteuning in pensioencommunicatie

Werkgevers wensen van adviseurs ondersteuning in pensioencommunicatie

Werkgevers wensen van adviseurs ondersteuning in hun pensioencommunicatie, zo blijkt uit onderzoek door Bureau DFO onder 400 werkgevers in opdracht van Scildon. Uit...

DFO: "Impact serviceproviders op advieskantoren neemt snel toe"

DFO: "Impact serviceproviders op advieskantoren neemt snel toe"

"Ik verwacht dat de impact die serviceproviders op de concurrentiekracht van hun deelnemers kunnen hebben in de komende tijd groter wordt", zegt Jurjen Oosterbaan...

Branchedebat Adfiz-jubileum:  geen discussie meer over waarde van advies

Branchedebat Adfiz-jubileum: geen discussie meer over waarde van advies

"Kan de AFM ons misschien vertellen waarom de kosten van advies niet in de premie verdisconteerd mogen worden?", vroeg Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO...

Accent meer op software voor onderhoud

Accent meer op software voor onderhoud

Het accent komt zwaarder te liggen op software die advieskantoren ondersteunt bij het onderhoud van contracten waarvoor de kantoren eerder hebben bemiddeld. Dit...

Kantoren niet op de hoogte van nieuwe Wwft-verplichtingen

Kantoren niet op de hoogte van nieuwe Wwft-verplichtingen

Bureau DFO heeft de indruk dat veel kantoren nog niet (volledig) op de hoogte zijn van de nieuwe Wwft-verplichtingen. Het Bureau: "De wet is in 2018 aangescherpt....

Begrip garantie in NHG misleidend voor consument?

Begrip garantie in NHG misleidend voor consument?

Kwalificeert het gebruik van de term 'garantie' in Nationale Hypotheek Garantie niet als misleidend? Dat vraagt Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) zich af in een opinie....

Oosterbaan uit zorgen over kwaliteit schadebehandeling

Oosterbaan uit zorgen over kwaliteit schadebehandeling

In een blog op de site van Bureau DFO spreekt Jurjen Oosterbaan Martinius zijn zorgen uit over de ontwikkeling van de kwaliteit van schadebehandeling. Volgens Oosterbaan...