Dood tijdens WC-bezoek ongeval of niet?

Kifid 2017 (deel logo)

Nu de doodsoorzaak niet is komen vast te staan, is evenmin komen vast te staan dat het overlijden het gevolg is van een ongeval in de zin van de verzekering. Aldus Kifid in uitspraak GC 2020-162, waarin bloedige details niet worden geschuwd.

De vraag was of een vrouw - slecht ter been na een heupoperatie - al was overleden voordat ze voorover van de toiletpot viel of op een andere manier ten val kwam tijdens toiletbezoek of dat de dood het gevolg was van de val. Dit in een zaak waarin bij Bovemij 50 mille wordt geclaimd op de ongevallenverzekering. De verzekeraar houdt het, afgaand op de forensisch arts, op een natuurlijke dood en weigert uit te keren.

De Geschillencommissie meent dat "als een val de doodsoorzaak is, dit een inwerking van uitwendig geweld als oorzaak moet hebben. Dan is geen sprake van een natuurlijke dood. In deze zaak is sprake van een val, maar deze val is door de forensisch arts die de schouw heeft verricht, gelet op zijn nadere toelichting, niet geduid als doodsoorzaak, maar eerder als gevolgd op een natuurlijke oorzaak die leidde tot de dood. Een forensisch arts kan tot de overtuiging komen dat sprake is van een natuurlijk overlijden als hij de val niet als bijdragend aan het overlijden ziet (ook al is er wel een val geweest). Meer specifiek overweegt de Commissie dat een forensisch arts een verklaring van natuurlijk overlijden alleen mag afgeven als hij ervan overtuigd is dat de patiënt door een natuurlijke oorzaak is overleden en dus een ongeval als oorzaak van het overlijden heeft uitgesloten. De Commissie concludeert dan ook dat een val als doodsoorzaak niet wordt ondersteund door de in het dossier aanwezige medische verklaringen en foto’s.”

 

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...