Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder meer niet altijd duidelijk of er sprake is van sparen of beleggen en wat de kosten zijn van het product. Ook is het voor consumenten vaak lastig te begrijpen welke voorwaarden van toepassing zijn voor een bepaald rentepercentage. Dit blijkt uit een korte verkenning van de AFM naar aanbieders die met reclame-uitingen actief klanten werven die willen sparen.
In de verkenning naar de spaarmarkt zag de AFM veel nieuwe aanbiedingen die zich richten op de Nederlandse spaarder. Deze producten zijn vaak anders dan de traditionele spaarrekening bij een Nederlandse bank, waar men geld op stort en één rentepercentage ontvangt over het hele saldo. De AFM: "Wij zien nu producten die een hoger rentepercentage toekennen bij: een hoger saldo, een minimum inleg, opnamebeperkingen, enzovoorrt. Soms wordt de consument ook verplicht kosten te maken voor andere producten; bijvoorbeeld pakketkosten of kosten voor een betaalrekening. Ook komen wij ‘spaaraanbiedingen’ tegen die eigenlijk een beleggingsproduct zijn.(...) Waar consumenten de indruk kunnen hebben dat het om sparen gaat, wordt het saldo soms ondergebracht in een geldmarktfonds (money market fund) en is het dus een beleggingsproduct."
Aanbieders dienen ervoor te zorgen dat klanten de belangrijke informatie goed kunnen vinden en dat deze evenwichtig is. Bijvoorbeeld: welke rente is onder welke voorwaarden van toepassing. En zijn deze voorwaarden duidelijk omschreven. Maar ook of het spaarsaldo onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt of onder een buitenlands en wat het dan betekent voor het risico van de klant.
Reactie toevoegen
Meer over
Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten
Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...
Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd
De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...
AFM: inzetten op weerbare financiële sector
"De veranderende dynamiek tussen Europa en de Verenigde Staten raakt ook de financiële sector in Nederland. De huidige geopolitieke ontwikkelingen vragen actie...
Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden
“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar...
AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten
Bijna de helft van de achttien onderzochte schadeverzekeraars heeft bij minimaal één productgroep Auto, Inboedel en/of Aansprakelijkheid hogere winstmarges...

AFM in 2024: 258 nieuwe vergunningen
In 2024 verleende de AFM 258 nieuwe vergunningen aan financieel dienstverleners, aldus het dinsdag verschenen jaarverslag. 474 financieel dienstverleners vroegen...

AFM start verkenning naar dienstverlening binnen ‘het nationaal regime
De AFM doet dit voorjaar een verkennend onderzoek bij financieel dienstverleners en beleggingsondernemingen die diensten verlenen binnen ‘het nationaal regime’....
Kabinet wil EU-beleggingsrekening
De regering wil het makkelijker maken om (spaar)geld in andere Europese landen te investeren of te beleggen. Zij pleit daarom voor ontwikkeling van een EU-beleggingsrekening...
EDI-wallet: kansen maar ook risico's
De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden: tijdig vergunning aanvragen
De AFM herhaalt dat bedrijven die naast hun hoofdactiviteit aan hun klanten ‘groepsverzekeringen’ aanbieden vanaf 1 oktober mogelijk een vergunning...







