Financiële instellingen mogen online identificatie eisen

credit card via Pixabay

De wet verplicht dat financiële instellingen de identiteit van hun klanten moeten controleren; de wet schrijft niet voor hoe dat moet gebeuren. Financiële instellingen mogen zelf bepalen hoe ze dit doen. DNB en de AFM geven in hun Leidraden Wwft diverse voorbeelden, zoals video-identificatie, het uitlezen van de chip op een ID, een liveness-check en een eID-middel. De Geschillencommissie van Kifid concludeert in uitspraak GC 2021-0606 dat de creditcardmaatschappij voor het opnieuw identificeren van de consument mag kiezen voor een online methode. Als een klant daar niet aan mee wil werken, dan zijn de gevolgen daarvan voor rekening en risico van de klant. De Geschillencommissie oordeelt dat de consument niet kan volstaan met het per aangetekende post verzenden van een gewaarmerkte kopie van een ID. Op die manier kan de creditcardmaatschappij niet zelf de identiteit van de consument controleren; zij kan niet zelf vaststellen of de gewaarmerkte kopie van deze consument komt.

Financiële instellingen zijn wettelijk verplicht om de identiteit van nieuwe en bestaande klanten te controleren en de klantgegevens actueel te houden. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Om die reden mogen banken en betaaldienstverleners van bestaande klanten vragen om zich opnieuw te identificeren. Weigert een klant medewerking, dan is de financiële dienstverlener wettelijk verplicht de overeenkomst met deze klant te beëindigen, zo blijkt verder uit de woensdag gepubliceerde uitspraak van de Geschillencommissie.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 14 juli 2021

Maar gelukkig heeft de consument in deze zaak tegen International Card Services gekozen voor een niet-bindende uitspraak....... Zoals Minister Hoekstra afgelopen week nog terecht zei tegen een SP kamerlid: ''Wanneer het Kifid als ‘waakhond’ zou optreden, suggereert dit dat zij bij een geschil zou moeten opkomen voor de belangen van de consument. Het kabinet vindt een dergelijke rol onwenselijk, omdat dit afbreuk zou doen aan het gezag van het Kifid als onafhankelijk alternatief voor de rechter.” Hier lijkt me het Kifid juist niet als 'waakhond' in het belang van de burger/consument of te treden, maar juist de banken meer rechten te geven dan elke andere private onderneming.. En ik denk nl dat Nl rechtspraak hier een heel andere uitspraak zou hebben gedaan en wel t.g.v. de consument en van mening zou zijn, dat banken - DHL-afhaalpunten etc. evenals iedere andere consument zich in onze democratie aan AVG-regels moet houden... Verbood de AFM anderzijds niet juist aan onder de WFT-vallende adviseurs om BSN-nummers op te slaan? Een bank is weliswaar evenmin een overheidsinstelling...maar vooralsnog zullen ze nu wel schermen met deze AFM/Kifid uitspraak...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...