Geen koppelverkoop

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraken GC 2021-0165 en GC 2021-0166) Dat de consument zijn verzekering bij Interpolis alleen online kan beheren als hij een bankrekening bij Rabobank heeft, leidt volgens Kifid niet tot de slotsom dat sprake is van koppelverkoop.

De consument klaagt erover dat hij zijn Alles-in-één polis niet online kan beheren, omdat hij geen bankrekening heeft bij de Rabobank die in dezen optreedt als tussenpersoon.Volgens de consument is hierdoor sprake van koppelverkoop.

De Geschillencommissie: “Rabobank treedt op als tussenpersoon ten aanzien van de verzekeringsovereenkomst die tussen de consument en Interpolis bestaat. Uitgangspunt voor de overeenkomst tussen Rabobank en de consument is contractsvrijheid.

"Dit houdt in dat Rabobank zelf mag bepalen op welke manier hij zijn dienstverlening als tussenpersoon vorm geeft. In beginsel mag Rabobank een onderscheid maken tussen rekeninghouders en niet-rekeninghouders. Er bestaat voor de Geschillencommissie geen aanleiding om aan te nemen dat sprake is van koppelverkoop, dan wel misbruik van bevoegdheden aan de kant van Rabobank. Van koppelverkoop is sprake als een product alleen aangeschaft kan worden als een ander product ook aangeschaft wordt. Er moet sprake zijn van een gebondenheid tussen de producten. Dat is niet het geval. De consument kan namelijk wel gebruik maken van de dienstverlening van Rabobank als tussenpersoon, om zijn Alles-in-één polis te beheren. Dat dit niet online/digitaal kan is onhandig, maar maakt niet dat sprake is van koppelverkoop. Evenmin is sprake van misbruik van bevoegdheden aan de kant van Rabobank.”

 

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....