Geen vergoeding voor gemist woongenot

Badkamer 2 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0263) De consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer. Hij heeft grote moeite met de wijze waarop de schade door de gevolmachtigde en de door de gevolmachtigde ingeschakelde expert is afgewikkeld. In aanvulling op de getaxeerde schade maakt de consument aanspraak op een vergoeding voor gemist woongenot, onbetaalde kosten van de contra-expert, opgenomen snipperdagen en tijd besteed aan correspondentie. De Geschillencommissie wijst de vorderingen af. De verzekeringen van de consument bij de gevolmachtigde voorzien niet in dekking voor gemist woongenot. De onbetaalde kosten van de contra-expert zien op werkzaamheden ter vaststelling van schade die niet onder de verzekeringen bij de gevolmachtigde zijn gedekt. En de consument heeft niet onderbouwd dat hij door het opnemen van snipperdagen of door correspondentie over de kwestie inkomsten is misgelopen.

Met het oog op het door de consument ervaren woonongemak hecht de commissie eraan nog het volgende op te merken: “In artikel 9 van de verzekeringsvoorwaarden van de woonhuisverzekering en in artikel 10 van de verzekeringsvoorwaarden van de inboedelverzekering staat een regeling voor de vergoeding van kosten van tijdelijke huisvesting in het geval dat een woning onbewoonbaar is geworden. De gevolmachtigde meent dat de woning van de consument niet onbewoonbaar is geweest door de waterschade. Naar aanleiding van een eerdere klacht van de consument heeft de gevolmachtigde wel ingestemd met vier weken tijdelijke huisvesting elders tijdens de herstelwerkzaamheden. In de akte van taxatie zijn de kosten hiervan begroot op 3.006,40 euro.

“Tijdens de procedure heeft de gevolmachtigde laten weten dat het besluit om tijdelijke huisvesting aan te bieden op een eerder moment had kunnen worden genomen. De gevolmachtigde heeft hiervoor excuses aangeboden aan de consument. Daarbij heeft de gevolmachtigde de consument uit coulance een vergoeding van 1.000 euro aangeboden. De commissie gaat ervan uit dat dit aanbod nog steeds geldt.”

Reactie toevoegen

 
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...