Geen zoete afdronk voor klager

Zonnepanelen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s terechtgekomen. De consument doet een beroep op haar inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering en vordert vergoeding van de schade aan de zonnepanelen en de schade aan de auto’s van de buren. Lemonade Insurance, dat zich beperkt tot het aanbieden van inboedel en AVP, wijst de schadeclaims af. De Geschillencommissie is van oordeel dat de schade aan de zonnepanelen niet onder de dekking van de inboedelverzekering valt. Verder is (vooralsnog) niet komen vast te staan dat de consument aansprakelijk is voor de schade aan de auto’s. De vorderingen van de consument worden afgewezen.

Artikel 6:173 BW

De commissie: "Hoewel wij begrijpen dat de consument zich verantwoordelijk voelt voor de schade aan de auto’s van haar buren, betekent dat niet zonder meer dat zij ook aansprakelijk is voor de ontstane schade.

"In de verzekeringsvoorwaarden van de aansprakelijkheidsverzekering staat dat de verzekering dekking biedt als de consument als privépersoon aansprakelijk is voor het toebrengen van materiële schade of letsel aan een ander. Of de consument aansprakelijk is, moet worden beantwoord aan de hand van relevante wetgeving en jurisprudentie. Voor deze zaak zijn in het bijzonder artikel 6:162 van het Burgerlijk
Wetboek (BW) en artikel 6:173 BW relevant.

"In artikel 6:162 BW zijn de criteria voor aansprakelijkheid opgenomen. Dit zijn: (i) een onrechtmatige daad, (ii) toerekenbaarheid, (iii) schade en (iv) causaal verband. De verzekeraar is alleen gehouden dekking te verlenen als de consument op basis van onrechtmatige daad aansprakelijk is. Uit dit artikel blijkt dat een onrechtmatige daad kan bestaan uit een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt. Daarbij is van belang dat een gedraging niet onrechtmatig is, enkel omdat met de gedraging schade is veroorzaakt. Een gedraging is pas onrechtmatig wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot is, dat de dader zich naar maatstaven van zorgvuldigheid zich van de gedraging had moeten onthouden.

"In dit geval is niet is komen vast te staan dat de schade door een gedraging van de consument is ontstaan. De schade aan de geparkeerde auto’s is namelijk veroorzaakt door zonnepanelen die als gevolg van de storm van het dak zijn afgewaaid. Niet is gebleken dat de consument handelingen heeft verricht die een rol hebben gespeeld bij het afwaaien van de zonnepanelen dan wel onvoldoende zorg heeft betracht om de schade te voorkomen.

"Verder overweegt de commissie dat onduidelijk is of de buren op grond van hun autoverzekering schadeloos zijn gesteld en dat de verzekeraar (nog) geen claim van de buren heeft ontvangen."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - Tooms Beheer 23 januari 2024

Basiskennis WFT (hoop ik). Overigens ook bij elk adviesgesprek ooit behandeld. Kan zeker geen kwaad. Verwachtingenmanagement 😉

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...