Geldverstrekker hoefde risico-opslag niet aan te passen

Rekenmachine 3 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0606) De consumenten stellen dat Munt voor iedere klant die in dezelfde risicoklasse valt, een zelfde risico-opslag moet berekenen. De overeenkomst die de consumenten met Munt hebben gesloten biedt volgens de Geschillencommissie echter geen grondslag om op de manier zoals de consumenten willen in hun voordeel van de oorspronkelijke tariefklassenlijst af te wijken.

De commissie: “De consumenten betogen dat Munt in hun voordeel van de oorspronkelijke tarief- klassenlijst moet afwijken, als Munt – in dit geval in oktober 2021, toen de consumenten een risicoklasseverlaging aanvroegen – lagere risico-opslagen gaat hanteren voor bepaalde risicoklassen. Voor klanten die hetzelfde risico voor Munt vertegenwoordigen, zou niet alleen dezelfde risicoklasse moeten gelden, maar moet ook een zelfde risico-opslag worden berekend, zo stellen de consumenten. Deze regel mag daarbij niet in het nadeel van de klant worden uitgelegd. Zou Munt weer hogere risico-opslagen gaan hanteren, dan mag zij dit niet doen voor reeds bestaande klanten, maar alleen voor nieuwe klanten.

“De commissie is van oordeel dat Munt op grond van de overeenkomst die zij met de consumenten heeft gesloten, hiertoe niet kan worden verplicht. Munt heeft beleidsvrijheid bij het vaststellen van de rentetarieven die zij haar klanten aanbiedt en van de tariefklassen die zij daarbij hanteert. Daarbij is Munt weliswaar gebonden aan de grenzen die de wet, de overeenkomst en de maatstaven van redelijkheid en billijkheid stellen, maar deze zijn naar het oordeel van de commissie niet overschreden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...