Gevloerd...

Stenen vloer via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0181) De consument heeft onder zijn plavuizenvloer een isolatielaag niet goed aangelegd, als gevolg waarvan de vloer bij warmte en kou niet meer goed kan uitzetten en krimpen. Dit heeft ertoe geleid dat delen van de vloer naar boven zijn gekomen. De gevolmachtigde (CAK handelend onder de naam Promovendum) heeft de claim afgewezen door een beroep te doen op een uitsluitingsgrond (‘geleidelijk werkende (weers)invloeden’). Later heeft de gevolmachtigde dit aangevuld door te stellen dat ook als het beroep op de uitsluitingsgrond niet juist is, de consument nog niet heeft aangetoond wat dan wel de gedekte schadeoorzaak is. Daarnaast heeft de gevolmachtigde ook een beroep op twee andere uitsluitingsgronden (‘constructie- montage of bouwfouten’ en ‘ondeskundig uitgevoerde werkzaamheden’) gedaan. De vertegenwoordiger van de consument is het hier niet mee eens en stelt dat de gevolmachtigde niet meer op het eerder ingenomen dekkingsstandpunt mag terugkomen. Naar omstandigheden kan dit inderdaad onredelijk zijn. Van een dergelijke situatie is in deze zaak echter geen sprake. De gevolmachtigde komt een beroep op de uitsluitingsgrond toe, omdat sprake is van een constructiefout. De vordering van de consument wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...