Gevolmachtigde sputtert zonder succes tegen...

Motorblok via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0211) De consument is tijdens een autorit stil komen te staan met motorschade. De Geschillencommissie is van oordeel dat de gevolmachtigde (Autotrust Europe) ten onrechte dekking voor deze schade weigert onder de garantieverzekering die bij aankoop van de auto is afgesloten. De gevolmachtigde kan geen beroep doen op verval van recht als gevolg van onvoldoende onderhoud, omdat niet vast is komen te staan dat het de gevolmachtigde een redelijk belang heeft bij het inroepen van dit beding in de verzekeringsvoorwaarden. De Commissie wijst de vordering van de consument tot vergoeding van de reparatiekosten (4.800 euro) toe.

De Commissie: “De algemene stelling van de gevolmachtigde dat goed onderhoud de basis is voor het behoud van de motor is niet voldoende om causaal verband tussen gebrekkig onderhoud en de schade aan te nemen. De gevolmachtigde heeft verder nog gesteld dat bij aanwezigheid van onjuiste of verouderde olie de kans op LSPI en gevolgschade exponentieel toeneemt. Ook aan die stelling gaat de commissie voorbij. Het is niet vast komen te staan dat sprake was van verouderde olie. Het autobedrijf waar de auto in onderhoud is geweest, heeft verklaard dat de olie in de auto is vervangen bij de vervanging van een ketting in februari 2019. Voor zover ervan uit zou moeten wordengegaan dat er een olie is gebruikt die niet was voorgeschreven, heeft de gevolmachtigde, hoewel dat op zijn weg zou hebben gelegen, niet aannemelijk gemaakt dat de gebruikte olie zodanig verschilde van de voorgeschreven olie dat dit wezenlijk heeft bijgedragen aan het ontstaan van de opgetreden schade.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...