Kifid: aansprakelijkheid tussenpersoon erkend door reactie BAV-verzekeraar

euro's 6 via Pixabay

Met haar mededelingen heeft de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar naar het oordeel van de Geschillencommissie namens de tussenpersoon aansprakelijkheid erkend voor het niet tijdig overboeken van het kapitaal van de lijfrenteverzekering naar de lijfrentespaarrekening. Dat stelt de Geschillencommissie in tussenuitspraak GC 2022-0964B).

De tussenpersoon zocht contact met zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar. Deze schreef op 30 augustus 2021: “Op zich zijn wij het met u eens dat verzekerde meer had kunnen doen om er zeker van te zijn dat de gevraagde omzetting bij a.s.r. was verwerkt en dat het lijfrentekapitaal inderdaad op de spaarrekening was gestort. Verzekerde is onzes inziens dan ook (ten dele) aansprakelijk voor de door uw cliënt geleden schade. (…) Gezien het voorgaande menen wij dat de eigen schuld van de zijde van uw cliënt kan worden gesteld op 50 procent zodat verzekerde slechts voor de overige 50 procent aansprakelijk is.”

Hiermee is naar de mening van de commissie aansprakelijkheid erkend. Het staat de tussenpersoon niet vrij, aldus de commissie, om zonder meer terug te komen op deze erkenning. Tijdens de mondelinge behandeling heeft de tussenpersoon in dit verband enkel aangegeven dat de erkenning mogelijk is gebaseerd op onvoldoende informatie. De commissie is van oordeel dat de tussenpersoon hiermee onvoldoende heeft gesteld om niet aan de erkenning te worden houden. “De aansprakelijkheidsvraag kan verder onbesproken blijven”, schrijft de commissie.

De Geschillencommissie is van oordeel dat de tussenpersoon 75 procent van de schade van de consument als gevolg van de niet tijdige overdracht van het kapitaal van de lijfrenteverzekering moet vergoeden (zie verder het bericht ‘Gebrek aan actie tussenpersoon weegt zwaarder dan gebrek aan actie consument’).

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 3 augustus 2023

Beetje kort door de bocht van de commissie. Het gaat om twee verschillende juridische entiteiten. Dat een beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar in relatie tot haar verzekerde een standpunt in neemt is alleen van toepassing op de relatie verzekeraar verzekerde. De benadeelde derde heeft hier geen rechtstreeks verhaalsrecht op de verzekeraar. Het gaat de commissie al helemaal niet aan wat de verzekeraar vindt of niet. De klacht gaat over de relatie intermediair en haar client. Tot daar reiken de feiten.

Meer over
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...