Kifid beoordeelt klachten volgens nieuwe boeteregels

NN Den Haag

De Geschillencommissie Kifid beoordeelt klachten over boeterente van geldverstrekkers naar ‘redelijkheid en billijkheid’ met gebruikmaking van nieuwe boeteregels. Deze nieuwe aanpak heeft direct consequenties voor Nationale-Nederlanden Bank, zo blijkt uit de bindende uitspraak (GC 2017-737) van de Geschillencommissie Kifid.

Een consument wil in oktober 2016 tussentijds de rente wijzigen van zijn hypotheek, waarvan de rentevastperiode (rente 5,5%) loopt tot 2019. Nationale-Nederlanden Bank stelt een nieuwe rentevastperiode voor van 20 jaar tegen een rente van 2,9%. Vanwege de tussentijdse rentewijziging heeft de bank berekend dat de consument ruim 53.000 euro boeterente moet betalen. De consument vindt dat de bank ruim 20.000 euro teveel boeterente in rekening brengt en heeft zich hierover beklaagd bij Kifid.

De Geschillencommissie concludeert dat de consument uiteindelijk het voorstel voor rentewijziging niet heeft geaccepteerd en er dus ook geen boeterente betaald hoeft te worden. Uit de overwegingen in deze uitspraak valt af te leiden dat – anders dan voorheen – de Geschillencommissie van Kifid voor het beoordelen van ‘redelijkheid en billijkheid’ gebruikmaakt van de uitgangspunten zoals die te vinden zijn in de nieuwe boeteregels. Ondanks dat de nieuwe boeteregels zelf niet van toepassing zijn in deze klacht.

De consument vindt dat de bank zich, voor de berekening van de boeterente, niet heeft gehouden aan de geldende wet- en regelgeving. De bank mag uitsluitend het daadwerkelijke financiële nadeel in rekening brengen, zoals de Europese richtlijn inzake kredietovereenkomsten voor consumenten (afgekort MCD) voorschrijft. Volgens de consument is de winstmarge tijdens de looptijd verhoogd, waardoor hem meer boeterente in rekening wordt gebracht dan is toegestaan.  De bank spreekt dit tegen en maakt duidelijk dat zij de boeterente heeft berekend in lijn met de nieuwe boeteregels (art. 7:127 lid 3 BW en art. 81c lid 2 BGfo) en de leidraad van de AFM.

Nieuwe boeteregels

Centrale vraag in de beoordeling van deze klacht is of de bank zich heeft gehouden aan de Europese richtlijn inzake kredietovereenkomsten voor consumenten (MCD), stelt de Geschillencommissie Kifid. Deze richtlijn heeft geleid tot nieuwe boeteregels in de Nederlandse wet- en regelgeving. De wijzigingen zijn 14 juli 2016 in werking getreden. De wet stelt dat een vergoeding voor een vervroegde aflossing eerlijk en objectief moet zijn en niet hoger mag zijn dan het financiële nadeel voor de kredietgever. De wijzigingen zijn niet met terugwerkende kracht van toepassing. In deze kwestie gaat het om een rentewijziging waarbij de aflossing ‘fictief’ is, waardoor de nieuwe boeteregels zelf niet van toepassing zijn, aldus de Geschillencommissie. De bank mag de boeterente dan ook naar eigen inzicht berekenen, zolang de grenzen van redelijkheid en billijkheid niet worden overschreden.

Voor de beoordeling van ‘de redelijkheid en billijkheid’ van de boeterenteberekening maakt de Geschillencommissie wel gebruik van de uitgangspunten van de nieuwe boeteregels.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Gezonde woning net zo belangrijk als duurzame woning

Gezonde woning net zo belangrijk als duurzame woning

Bijna driekwart van de huiseigenaren vindt een duurzame woning belangrijker dan een gezonde woning. Toch, aldus NN Bank, is het belangrijk om ook oog te houden voor...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid

Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

Kifid:  aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...