Kifid beoordeelt klachten volgens nieuwe boeteregels

NN Den Haag

De Geschillencommissie Kifid beoordeelt klachten over boeterente van geldverstrekkers naar ‘redelijkheid en billijkheid’ met gebruikmaking van nieuwe boeteregels. Deze nieuwe aanpak heeft direct consequenties voor Nationale-Nederlanden Bank, zo blijkt uit de bindende uitspraak (GC 2017-737) van de Geschillencommissie Kifid.

Een consument wil in oktober 2016 tussentijds de rente wijzigen van zijn hypotheek, waarvan de rentevastperiode (rente 5,5%) loopt tot 2019. Nationale-Nederlanden Bank stelt een nieuwe rentevastperiode voor van 20 jaar tegen een rente van 2,9%. Vanwege de tussentijdse rentewijziging heeft de bank berekend dat de consument ruim 53.000 euro boeterente moet betalen. De consument vindt dat de bank ruim 20.000 euro teveel boeterente in rekening brengt en heeft zich hierover beklaagd bij Kifid.

De Geschillencommissie concludeert dat de consument uiteindelijk het voorstel voor rentewijziging niet heeft geaccepteerd en er dus ook geen boeterente betaald hoeft te worden. Uit de overwegingen in deze uitspraak valt af te leiden dat – anders dan voorheen – de Geschillencommissie van Kifid voor het beoordelen van ‘redelijkheid en billijkheid’ gebruikmaakt van de uitgangspunten zoals die te vinden zijn in de nieuwe boeteregels. Ondanks dat de nieuwe boeteregels zelf niet van toepassing zijn in deze klacht.

De consument vindt dat de bank zich, voor de berekening van de boeterente, niet heeft gehouden aan de geldende wet- en regelgeving. De bank mag uitsluitend het daadwerkelijke financiële nadeel in rekening brengen, zoals de Europese richtlijn inzake kredietovereenkomsten voor consumenten (afgekort MCD) voorschrijft. Volgens de consument is de winstmarge tijdens de looptijd verhoogd, waardoor hem meer boeterente in rekening wordt gebracht dan is toegestaan.  De bank spreekt dit tegen en maakt duidelijk dat zij de boeterente heeft berekend in lijn met de nieuwe boeteregels (art. 7:127 lid 3 BW en art. 81c lid 2 BGfo) en de leidraad van de AFM.

Nieuwe boeteregels

Centrale vraag in de beoordeling van deze klacht is of de bank zich heeft gehouden aan de Europese richtlijn inzake kredietovereenkomsten voor consumenten (MCD), stelt de Geschillencommissie Kifid. Deze richtlijn heeft geleid tot nieuwe boeteregels in de Nederlandse wet- en regelgeving. De wijzigingen zijn 14 juli 2016 in werking getreden. De wet stelt dat een vergoeding voor een vervroegde aflossing eerlijk en objectief moet zijn en niet hoger mag zijn dan het financiële nadeel voor de kredietgever. De wijzigingen zijn niet met terugwerkende kracht van toepassing. In deze kwestie gaat het om een rentewijziging waarbij de aflossing ‘fictief’ is, waardoor de nieuwe boeteregels zelf niet van toepassing zijn, aldus de Geschillencommissie. De bank mag de boeterente dan ook naar eigen inzicht berekenen, zolang de grenzen van redelijkheid en billijkheid niet worden overschreden.

Voor de beoordeling van ‘de redelijkheid en billijkheid’ van de boeterenteberekening maakt de Geschillencommissie wel gebruik van de uitgangspunten van de nieuwe boeteregels.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af....

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0029)  Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor mogelijk...

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-1104, bindend) De Geschillencommissie Kifid stelt dat Kifid geen klachten kan behandelen als er geen contractuele relatie tot de verzekeraar...

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

(Kifid-uitspraak GC 2021-1101, bindend) Volgens de Geschillencommissie Kifid reikt de zorgplicht van een adviseur niet zover dat hij alle verzekeringsmogelijkheden...

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 januari 2022 Frans van der Ent benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en Niek Strohmaier tot lid van de Geschillencommissie. Zij...

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1021) Een consument vordert een vernietiging van de wijziging van de eindleeftijd van een arbeidsongeschiktheidsverzekering...

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1019) De consument heeft in 1992 een beleggingsverzekering, een VermogensPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering...

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

(Kifid-uitspraak GC 2021-0879) Veel consumenten klagen over de zogenoemde identificatieplicht van financiële instellingen. De Geschillencommissie wijst een...