Kifid: digitaal portaal dit najaar open voor alle financiële dienstverleners

Kifid verwacht dit najaar het digitale portaal beschikbaar te stellen voor alle financiële dienstverleners, waarna het klachtproces voor zowel de dienstverlener als de consument geheel digitaal toegankelijk is. Dat kondigt minister Hoekstra aan in zijn voortgangsrapportage aan de Kamer na de evaluatie van Kifid in 2016 (zie eerder bericht).

Om mogelijk te maken dat financiële dienstverleners digitaal toegang krijgen tot de communicatie over de klachtprocedure heeft Kifid een nieuw systeem voor digitale klachtenafhandeling ontwikkeld. Dit nieuwe systeem is in februari dit jaar in gebruik genomen. Vanaf mei 2018 is ook gestart met de aansluiting voor financiële dienstverleners. Dit gebeurt door middel van stapsgewijs toevoegen van enkele dienstverleners, hun ervaringen te gebruiken om het portaal te optimaliseren, en deze groep gestaag uit te breiden. Kifid verwacht dit najaar het portaal beschikbaar te stellen voor alle financiële dienstverleners.

Reactie toevoegen

 
Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag

Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag

(Kifid-uitspraak GC 2025-0224) De Geschillencommissie stelt vast dat de kosten die de bank heeft gerekend voor advisering over en voor de verhoging van de hypothecaire...

Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling

Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling

(Kifid-uitspraak GC 2025-0213) De consument vordert uitkering onder de verzekering van de schade aan de voorgevel van zijn woonhuis, bestaande uit vochtplekken in...

Klager met etalagebenen staat te kijk

Klager met etalagebenen staat te kijk

(Kifid-uitspraken GC 2025-0204 en GC 2025-0205) De verzekeraar heeft de verzekering beëindigd en de verstrekte uitkeringen (47.467,63 euro) en de kosten gemaakt...

Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen

Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0198) De verzekeraar heeft de premie van de verzekering van de consumenten per verlengingsdatum verhoogd. De consumenten zijn het daar niet...

Medische noodzaak ontbrak

Medische noodzaak ontbrak

(Kifid-uitspraak GC 2025-0193) De drie dochters van de consument hebben tijdens een vakantie in Marokko voedselvergiftiging opgelopen. Daarnaast hebben zij klachten...

Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering

Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0186) De consument heeft een motorverzekering afgesloten bij de verzekeraar. In het aanvraagformulier heeft hij aangegeven dat er geen sprake...

Duur broodje in Barcelona...

Duur broodje in Barcelona...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0183) De bewoordingen in de voorwaarden “uw kostbare spullen (…) buiten handbereik achterlaten, en/of zonder toezicht in een...

Geen geweldsinwerking van buitenaf

Geen geweldsinwerking van buitenaf

(Kifid-uitspraak GC 2025-0178) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument onvoldoende heeft bewezen dat de schade die hij claimt rechtstreeks en zonder...

Schending zorgplicht kost adviseur tien mille

Schending zorgplicht kost adviseur tien mille

(Kifid-einduitspraak GC 2024-0730B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden. Partijen hebben...

Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen

Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...