Kifid: digitaal portaal dit najaar open voor alle financiële dienstverleners
Kifid verwacht dit najaar het digitale portaal beschikbaar te stellen voor alle financiële dienstverleners, waarna het klachtproces voor zowel de dienstverlener als de consument geheel digitaal toegankelijk is. Dat kondigt minister Hoekstra aan in zijn voortgangsrapportage aan de Kamer na de evaluatie van Kifid in 2016 (zie eerder bericht).
Om mogelijk te maken dat financiële dienstverleners digitaal toegang krijgen tot de communicatie over de klachtprocedure heeft Kifid een nieuw systeem voor digitale klachtenafhandeling ontwikkeld. Dit nieuwe systeem is in februari dit jaar in gebruik genomen. Vanaf mei 2018 is ook gestart met de aansluiting voor financiële dienstverleners. Dit gebeurt door middel van stapsgewijs toevoegen van enkele dienstverleners, hun ervaringen te gebruiken om het portaal te optimaliseren, en deze groep gestaag uit te breiden. Kifid verwacht dit najaar het portaal beschikbaar te stellen voor alle financiële dienstverleners.
Reactie toevoegen
Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten
(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...
Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding
(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...
Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument
(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...
Schade aan woonhuis door zwaar vrachtverkeer niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2023-0761) De consument heeft schade aan het woonhuis doordat er met zwaar vrachtverkeer en met vermoedelijk een te hoge snelheid door de straat...
Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie
(Kifid-uitspraak GC 2023-0740) De consument vordert dat de verzekeraar de schade die hij opliep als gevolg van een skiongeval volledig vergoedt. De verzekeraar stelt...
HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...
Eensporig rentebeleid binnen groep
HYPOTHEKEN – De wetgever wil geen ‘lokkertjes’ op het gebied van hypotheekrente. Omdat te voorkomen bepaalt artikel 81a Bgfo het volgen - de:...
HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...
Niet corrigeren onjuiste veronderstelling klanten komt adviseur duur te staan
(Kifid-uitspraak GC 2023-0733) De consumenten hebben een appartement gekocht naast hun huidige woning. Het advieskantoor heeft een verhuurhypotheek geadviseerd,...
VVP-poll: Kifid functioneert wat mij betreft prima
Slechts acht procent was het eens met de vorige VVP-poll dat banken al enorm veel doen voor de samenleving. Dat waren dan zeker bankiers, de rest van de wereld lijkt...