Kifid kiept claim

Laminaat nat schoonmaken via Pixabay

Een raam staat op de kiepstand open, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak GC 2019-699. De consument heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, nadat zijn laminaat beschadigd is geraakt door regenwater. FBTO heeft de schadeclaim afgewezen, omdat volgens de verzekeringsvoorwaarden geen recht op dekking bestaat als schade is ontstaan doordat regenwater door een openstaand raam naar binnen is gekomen. De discussie tussen consument en verzekeraar spitst zich toe op de vraag of een raam dat in de kiepstand staat open of dicht is. Volgens de consument is de bepaling waar Verzekeraar zich op beroept multi-interpretabel. De Commissie is "met Verzekeraar van oordeel dat de bepaling duidelijk is en niet voor meerdere uitleg vatbaar. Er bestaat geen recht op dekking. Klacht ongegrond".

Het raam diende volgens de consument als dicht beschouwd te worden; het raam stond op een kiepstand en zit vast, waardoor er in beginsel geen water naar binnen kan komen. Door hevige rukwinden is de kiepstandhendel los geraakt en is het raam open gewaaid. Op dat moment is regenwater naar binnen gelopen en is de schade ontstaan.

De Commissie is van oordeel dat "de inhoud van artikel 8b Voorwaarden niet anders bedoeld kan zijn, dan dat Verzekeraar geen dekking wenst te verlenen wanneer regen door een openstaand raam naar binnenkomt. Voor beantwoording van de vraag wat onder ‘openstaand’ verstaan moet worden, dient aansluiting te worden gezocht bij de invulling die de Van Dale daaraan geeft, namelijk ‘niet gesloten zijn’.

"Uit de feiten volgt vervolgens dat het betreffende raam op de kiepstand stond. Daarmee is gegeven dat het raam niet gesloten was en dus open stond. Dat er in beginsel geen regen naar binnen kan lopen als het raam in de kiepstand staat doet daaraan niet af. Immers, bij een veranderende windrichting kan dit anders zijn. Daar komt bij dat het raam kennelijk als gevolg van rukwinden verder is open gewaaid."

De consument claimde 400 euro.

Reactie toevoegen

 
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...