Kifid kiept claim

Laminaat nat schoonmaken via Pixabay

Een raam staat op de kiepstand open, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak GC 2019-699. De consument heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, nadat zijn laminaat beschadigd is geraakt door regenwater. FBTO heeft de schadeclaim afgewezen, omdat volgens de verzekeringsvoorwaarden geen recht op dekking bestaat als schade is ontstaan doordat regenwater door een openstaand raam naar binnen is gekomen. De discussie tussen consument en verzekeraar spitst zich toe op de vraag of een raam dat in de kiepstand staat open of dicht is. Volgens de consument is de bepaling waar Verzekeraar zich op beroept multi-interpretabel. De Commissie is "met Verzekeraar van oordeel dat de bepaling duidelijk is en niet voor meerdere uitleg vatbaar. Er bestaat geen recht op dekking. Klacht ongegrond".

Het raam diende volgens de consument als dicht beschouwd te worden; het raam stond op een kiepstand en zit vast, waardoor er in beginsel geen water naar binnen kan komen. Door hevige rukwinden is de kiepstandhendel los geraakt en is het raam open gewaaid. Op dat moment is regenwater naar binnen gelopen en is de schade ontstaan.

De Commissie is van oordeel dat "de inhoud van artikel 8b Voorwaarden niet anders bedoeld kan zijn, dan dat Verzekeraar geen dekking wenst te verlenen wanneer regen door een openstaand raam naar binnenkomt. Voor beantwoording van de vraag wat onder ‘openstaand’ verstaan moet worden, dient aansluiting te worden gezocht bij de invulling die de Van Dale daaraan geeft, namelijk ‘niet gesloten zijn’.

"Uit de feiten volgt vervolgens dat het betreffende raam op de kiepstand stond. Daarmee is gegeven dat het raam niet gesloten was en dus open stond. Dat er in beginsel geen regen naar binnen kan lopen als het raam in de kiepstand staat doet daaraan niet af. Immers, bij een veranderende windrichting kan dit anders zijn. Daar komt bij dat het raam kennelijk als gevolg van rukwinden verder is open gewaaid."

De consument claimde 400 euro.

Reactie toevoegen

 
Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...