Kifid publiceert nieuwe reglementen

Eveline Ruinaard 2017 Kifid

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór die datum zijn ingediend blijven de huidige reglementen van kracht.

Directeur Eveline Ruinaard: “Dit is een krachtige invulling van toegankelijk en begrijpelijk willen zijn voor de mensen die bij Kifid aankloppen. Zodra je klikt op een vraag, kom je direct bij het antwoord. Allemaal zoveel als mogelijk opgeschreven in toegankelijke taal en waar nodig zijn lastige begrippen voorzien van een nadere uitleg.”

De werkwijze van Kifid voor de behandeling van klachten en beroepen verandert niet, aldus Kifid. De vertrouwde manier van werken is wel duidelijker opgeschreven in de vorm van vragen en antwoorden. In het reglement van de Commissie van Beroep in de vorm van vragen en regels. "Bij gebruik van het online reglement betekent een muisklik op een vraag in de inhoudsopgave, dat je direct terechtkomt bij het antwoord of de regel. Daar waar in het reglement wordt verwezen naar andere vragen/antwoorden of regels, kom je met een muisklik op de verwijzing direct bij de desbetreffende informatie. Soms is het gebruik van moeilijke begrippen onontkoombaar; in een apart kader is dat begrip dan nader uitgelegd. Daarnaast is gebruik gemaakt van enkele infographics en tabellen om informatie overzichtelijk en beeldend weer te geven."

Tot nog toe was er een apart reglement voor consumentenklachten en aparte reglementen voor klachten van kleinzakelijke ondernemers. En ook voor de behandeling van beroepen waren er aparte reglementen van toepassing. In de nieuwe reglementen zijn het reglement voor consumenten en de reglementen voor kleinzakelijke ondernemers samengevoegd tot één reglement.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...